Podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad organizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej iorganizacyjnej gminnych, powiatowych, wojewódzkich jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim i prowadzącym jest jst.
Zapoznanie się z procesem budowania i usprawniania funkcjonowania obsługi wspólnej w samorządzie.
Poznanie zasad i mechanizmów prowadzenia rachunkowości, sprawozdawczości oraz zarządzania finansami przez samorządowe centra usług wspólnych.
Zapoznanie się z przykładami dobrych praktyk.
Wskazanie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem wspólnej obsługi w ramach CUW.
Poznanie przykładów konkretnych rozwiązań na poziomie operacyjno- wykonawczym, w tym. procedur związanych z kontrolą i obiegiem dokumentacji kadrowo-płacowej w przypadku wdrożenia wspólnej obsługi, instrukcji kontroli i obiegu dokumentów finansowo-księgowych.
Zapoznanie się z zasadami zarządzania finansami przez samorządowe centrum usług wspólnych.
Otrzymanie w postaci elektronicznej wzorów dokumentów – w tym zarządzeń, instrukcji, regulaminów, upoważnień, interpretacji prawnych.
Koncepcja obsługi finansowo-księgowej - rozproszona, czy skonsolidowana? Zalety i wady każdego z modeli.
Rola i zadania samorządowych CUW w zakresie obsługi samorządowych jednostek organizacyjnych.
Od czego zacząć budowę obsługi wspólnej w gminie, w powiecie?
Forma organizacyjno-prawna samorządowego CUW:
zasady ich tworzenia,
uchwała o wspólnej obsłudze,
statut,
zakres regulaminu organizacyjnego.
Zakres porozumienia jednostki obsługującej i instytucji kultury oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych w sprawie wspólnej obsługi.
Czy obsługa wspólna zabiera, bądź ogranicza kompetencje kierowników jednostek?
Kompetencje i odpowiedzialność kierownika samorządowego CUW oraz kierowników jednostek obsługiwanych przez centrum.
Zakres obowiązków, jaki może przejąć kierownik jednostki obsługującej CUW.
Główny księgowy w CUW. Kompetencje i odpowiedzialność głównego księgowego jednostki obsługującej (centrum) i jednostek obsługiwanych.
Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego.
Jak poukładać procesy obsługi wspólnej?
Zasady powierzania obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości do Samorządowego Centrum Usług Wspólnych wynikające z ustawy o rachunkowości.
Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego.
Zasady gospodarki finansowej jednostek obsługiwanych przez Samorządowe Centrum Usług Wspólnych — zakres obowiązków, jaki może przejąć kierownik jednostki obsługującej CUW.
Obieg i kontrola dokumentów kadrowo-płacowych w przypadku wspólnej obsługi.
Obieg i kontrola dokumentów finansowo-księgowych w przypadku wspólnej obsługi.
Polityka inwentaryzacyjna w przypadku wspólnej obsługi – zakres, zadania, odpowiedzialność.
Przetwarzanie i ochrona danych osobowych w jednostce obsługującej CUW i jednostkach obsługiwanych.
Przykłady dobrych rozwiązań.
Problemy i zagrożenia w realizacji zadań w oparciu owspólną obsługę.
przedstawiciele gmin i powiatów, skarbnicy, dyrektorzy, kierownicy i główni księgowi, pracownicy CUW -zarówno jednostek obsługi szkół i placówek, jak i innych jednostek organizacyjnych w samorządach, dyrektorzy i główni księgowi jednostek oświatowych, radni.
Prawnik, ekspert w zakresie centrów usług wspólnych, prawa oświatowego, zarządzania edukacją, konsolidacji obsługi zadań publicznych realizowanych w samorządach lokalnych, w zakresie finansów publicznych, w tym finansów oświatowych, autor wielu opracowań i publikacji z obszaru funkcjonowania oświaty.
Oświata