• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Organizacja pracy rady. Przebieg sesji, posiedzeń komisji i procedura uchwałodawcza z uwzględnieniem pracy zdalnej organu stanowiącego

Cele i korzyści

Na szkoleniu omówione zostaną zasady działania i organizacji pracy rady. Szczegółowo zostanie omówiony przebieg sesji i posiedzeń rady, ze wszystkimi istotnymi i budzącymi wątpliwości jej elementami. Analizie zostanie poddana też procedura uchwałodawcza w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości co do jej prawidłowego przebiegu począwszy od inicjatywy uchwałodawczej, po procę w komisjach i uchwalanie na sesji.
Podczas zajęć omówione zostaną obowiązki przewodniczącego rady i komisji w sposób zapewniający zgodne z prawem wykonywanie ich obowiązków.
Ważnym omawianym zagadnieniem będzie też ochrona danych osobowych w toku prac komisji i całej rady.
Ponadto celem szkolenia jest wyposażenie organów samorządowych i urzędników w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem procedowania projektów zgłaszanych przez radnych, mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy rozpatrywaniu projektów uchwał. W ramach szkolenia zostanie omówiona również procedura zdalnej pracy organu stanowiącego i jej wpływ na całokształt pracy rady.

zwiń
rozwiń
Program

I. Ustrój i zadania rady gminy jako organu samorządu terytorialnego.
II. Uprawnienia przewodniczącego w zakresie organizacji pracy rady:

1. Obieg dokumentów.
2. Koordynacja pracy biura rady.
3. Koordynacja pracy komisji.
4. Kluby radnych.
5. Dyżury radnych.
6. Reprezentowanie rady na zewnątrz.
7. Zapewnienie pomieszczeń i obsługi techniczno-organizacyjnej.
III. Sesja i jej przebieg:
1. Zwoływanie sesji zwyczajnej.
2. Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
3. Sesja w trybie zdalnym.
4. Ustalanie porządku obrad.
5. Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
6. Otwarcie obrad.
7. Prawomocność obrad i kworum.
8. Zmiany porządku obrad.
9. Realizacja merytorycznych punktów obrad.
10. Wnioski formalne.
11. Przerwy i odraczanie obrad.
12. Głosowania.
13. Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
14. Publiczność na sesji.
15. Ochrona danych osobowych a udzielanie informacji publicznej w czasie sesji.
16. Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
17. Zamkniecie obrad.
18. Protokoły – ich sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
IV. Procedura uchwałodawcza:
1. Inicjatywa uchwałodawcza.
2. Inicjatywa obywatelska – obowiązek czy dobra praktyka.
3. Projekt nowej uchwały a uchwała zmieniająca.
4. Projekt uchwały i jego elementy.
5. Udział organu wykonawczego w opracowaniu projektu uchwały.
6. Opracowanie projektu uchwały w radzie.
7. Opiniowanie projektów uchwał.
8. Praca w komisjach nad projektami uchwał.
9. Dostarczanie radnym projektów uchwał.
10. Obradowanie nad projektem – poprawki i zmiany.
11. Głosowanie uchwał na sesji.
12. Podpisywanie uchwał i ich publikowanie oraz gromadzenie i udostępnianie.
13. Przekazywanie uchwał do organu nadzoru.
V. Ustalanie opłat związanych z gospodarowaniem odpadami.
VI. Orzecznictwo.
VII. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, sekretarze gmin i powiatów, przewodniczący komisji, radni, pracownicy zajmujący się obsługą biura rady oraz procedurą uchwałodawczą oraz pracownicy urzędu współpracujący z radą.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń