Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego omówione zostaną zasady dotyczące prawidłowego przygotowania członków komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji. Prowadząca wskaże aktualne wymogi prawa dotyczące obowiązków niezbywalnych, nałożonych na kierownika jednostki i głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji, a w szczególności przygotowania członków komisji inwentaryzacyjnej do pełnienia wyznaczonych ról. Zaprezentowana zostanie przykładowa dokumentacja oraz czynności niezbędne w celu prawidłowego przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia się z obowiązków nałożonych na członków komisji, z uwzględnieniem aspektów związanych z pracą zdalną, czy sytuacją, kiedy to prowadzenie rachunkowości zostało powierzone Centrom Usług Wspólnych (CUW).
Zdobędą wiedzę, w jaki sposób prawidłowo przygotować się do przeprowadzenia inwentaryzacji.
Uzyskają uporządkowane informacje w zakresie podziału obowiązków osób odpowiedzialnych, a w szczególności członków komisji inwentaryzacyjnych, na poszczególnych etapach inwentaryzacji.
Otrzymają wzory niezbędnych przykładowych druków, księgowań i propozycje stosowanych rozwiązań w omawianym zakresie.
Będą potrafili zidentyfikować podstawowe błędy, zazwyczaj popełniane przez zespoły spisowe i inne osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, ze wskazaniem sposobów ich zapobiegania i rozwiązywania.
Nabędą umiejętności związane z tworzeniem dokumentacji przez zespoły spisowe, a w szczególności z poprawnym wypełnianiem arkuszy i dokonywaniem w nich poprawek czy sprawozdań cząstkowych.
Osoby odpowiedzialne za tworzenie propozycji procedur oraz ich wdrożeniem w życie, a także nadzór na przebiegiem prac przed, w trakcie jak i po inwentaryzacji.
Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji. Wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji.
Powołanie przewodniczącego oraz członków komisji inwentaryzacyjnej, oraz przypisanie im podstawowych obowiązków.
Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej.
Inwentaryzacja w dobie pandemii koronawirusa – uwarunkowania do zmiany metody inwentaryzacji – wyjaśnienia oraz stanowisko Ministerstwa Finansów.
Spis z natury – praktyczne wskazówki.
Właściwe wypełnianie arkuszy spisu z natury.
Zasady i odpowiedzialność w zakresie podmiotowym i przedmiotowym przy potwierdzeniu salda.
Podstawowe czynności i dokumentacja w inwentaryzacji metodą weryfikacji.
Znaczenie znakowania składników majątkowych oraz pól spisowych.
Teren strzeżony.
Dokumentowanie czynności inwentaryzacyjnych na poszczególnych etapach. Protokół różnic inwentaryzacyjnych.
Końcowe wnioski i rekomendacje.
Kontrola i nadzór.
Przykładowe zarządzenie. Załączniki – liczne wzory niezbędnych formularzy, przykładowych rozwiązań i wyjaśnień.
Kierownicy jednostek, skarbnicy, główni księgowi oraz pracownicy służb finansowych jst oraz Centrów Usług Wspólnych, inni pracownicy, odpowiedzialni w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, opisywania i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych, a także gospodarowania, inwentaryzowania i dokonywania wyceny, rozliczeń i kontroli składników majątkowych jednostki.
Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje sprawdzone metody w pracy służb księgowych.
Finanse, rachunkowość, podatki