• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Regulacja stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych – nabycie prawa własności przez gminy

Miejsce
Internet
Termin
16 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i formularz zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 grudnia 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim zarządcom dróg, którego przedmiotem będzie regulacja stanu prawnego dróg.

Ważne informacje o szkoleniu

• Regulacja stanów prawnych dróg użytkowanych publicznie od czasu transformacji ustrojowej w latach 90-tych jest problematyczna. Choć istnieje wiele przepisów, to i tak w praktyce okazuje się, że regulacja stanu prawnego niektórych nieruchomości faktycznie wykorzystywanych, jako drogi publiczne jest bardzo trudna. Natomiast legitymowanie się tytułem własności przez jednostki samorządu terytorialnego do takiego rodzaju nieruchomości jest kluczowe i niezbędne ze względu np. na nadanie kategorii tym drogom, czy ich remontowanie.
• Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku przeanalizujemy przepisy, które umożliwiają regulację stanu prawnego terenów zajętych pod drogi użytkowane publiczne tj z ustawą z 13 lipca 2023r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych, która ma na celu ułatwienie nabywania przez gminy własności nieruchomości pozostających w ich władaniu

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę z zakresu przepisów prawa, które umożliwiają regulację stanu prawnego nieruchomości drogowych użytkowanych publicznie zgodnie.
• Dzięki szkoleniu:
- Zdobędziesz wiedzę i kompetencje oraz umiejętności, które pozwolą na podejmowanie działań prowadzących do uzyskania przez jednostkę tytułu prawnego terenów i do prawidłowego zarządzania nimi.
- Zdobędziesz wiedzę i umiejętności do procedowania postępowań mających na celu uzyskanie tytułu własności do wskazanego rodzaju nieruchomości.
• Poznasz przykłady i dobre praktyki postępowania w przypadku poszczególnych postępowań nabywania nieruchomości pod drogi publiczne.
• Zapoznasz się z aktualnym orzecznictwem w zakresie przejmowania nieruchomości pod drogi publiczne.
• Poznasz najczęściej występujące błędy i nieprawidłowość w zakresie regulacji stanu prawnego nie-ruchomości drogowych użytkowanych publicznie, wraz z propozycjami postępowania mającymi na celu ich eliminację w przyszłości.
• Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości z zakresu tematu zajęć.

zwiń
rozwiń
Program

1. Definicja pasa drogowego i drogi zgodnie z ustawą o drogach publicznych.
2. Kategorie dróg publicznych.
3. Przedstawienie potrzeby i celu regulacji przepisów ustawy z 13 lipca 2023r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych (Dz. U. z 2023r., poz. 1722).
4. Omówienie przedmiotu i zakres nabycia przez gminę nieruchomości użytkowanych do tej pory jako drogi ogólnodostępne, niezaliczone do kategorii dróg publicznych.
5. Wskazanie właściwych organów, które składają wnioski o nabycie oraz organów wydających w tym zakresie decyzje administracyjne.
6. Analiza i omówienie procesu zebrania niezbędnych dokumentów do złożenia wniosku przez wójta do starosty w sprawie nabycia nieruchomości – szczegółowe omówienie art. 4 ust. 5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
7. Możliwość złożenia wniosku przez Wójta na prośbę mieszkańców – art. 4 ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
8. Omówienie procedury administracyjnej o wydanie decyzji w sprawie nabycia nieruchomości prowadzonej przez starostę – art.5 oraz art. 7 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
9. Szczegółowe wskazanie treści decyzji o nabyciu nieruchomości– art. 6 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
10. Omówienie skutków wydania decyzji o nabyciu, w szczególności przejścia własności, odszkodowania, nadania kategorii.
11. Ustalenie odszkodowania:
• w procesie uzgodnienia między gminą a dotychczasowymi właścicielami (użytkownikami wieczystymi) oraz innymi osobami, którym przysługiwały do tej pory ograniczone prawa rzeczowe,
• w procedurze administracyjnej prowadzonej przez starostę wówczas gdy nie dojdzie do w/w uzgodnienia,
12. Omówienie sposobu ustalenia odszkodowania.
13. Wskazanie uprawnionych do otrzymania odszkodowania.
14. Roszczenie właściciela (użytkownika wieczystego) o wykup pozostałej części nieruchomości.
15. Obowiązek informacyjny dotyczący wydania decyzji o nabyciu nieruchomości.
16. Pytania/dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, starostw powiatowych zajmujący się gospodarowaniem i zarządzaniem nieruchomościami oraz wydawanie decyzji administracyjnych wydawanych w przedmiotowym zakresie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik administracji samorządowej z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w prezentowanej dziedzinie. Na co dzień kierująca wydziałem zarządzania nieruchomościami. Od kilku lat trenerka prowadząca szkolenia z zakresu gospodarki nieruchomościami. Przede wszystkim praktyk w prezentowanej dziedzinie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Szott
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 grudnia 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 grudnia 2024 r.