1. Związek zadań realizowanych przez przedszkole z modelem finansowania zadań oświatowych (subwencja, dotacja) i Systemem Informacji Oświatowej - zadania dyrektora w zakresie prawidłowości wprowadzenia danych.
2. Organizacja wychowania przedszkolnego w JST – wyniki rekrutacji, grupy jednorodne czy grupy zróżnicowane wiekowo.
3. Trzy formy organizacji kształcenia specjalnego (oddział integracyjny, oddział specjalny, włączenie ucznia objętego kształceniem specjalnym do oddziału ogólnodostępnego). Analiza porównawcza tych form pod względem organizacyjnym i finansowym.
4. Standardy organizacji pracy przedszkola wynikające z przepisów prawa:
• liczebność oddziałów,
• czas pracy przedszkola i czas pracy poszczególnych oddziałów,
• czas pracy nauczyciela a czas zajęć przedszkolnych – praktyczne rozwiązania,
• przydział nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
5. Zasady realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
• organizacja zajęć przygotowujących do posługiwania się językiem obcym nowożytnym – kwalifikacje nauczycieli,
• organizacja zajęć religii w przedszkolu.
6. Formy indywidualizacji w wychowaniu przedszkolnym, w tym organizacja nauki języka polskiego dla cudzoziemców i osób powracających z zagranicy. Co trzeba wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
7. Organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny – zapisy w statucie dające możliwość elastycznego przydziału zadań specjalistom.
8. Tryb pracy nad arkuszem organizacyjnym.
9. Planowanie pracy nauczycieli w arkuszu organizacyjnym.
10. Kompetencje kuratora oświaty, związków zawodowych i organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego – zasada działania w ramach ustawowo przyznanych kompetencji.
11. Dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników.
Oświata