forum

 

Szanowni Państwo

Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza Państwa do udziału w kolejnym spotkaniu Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych. Spotkanie odbędzie się online 7 lutego 2025 r. w godzinach 9.30 – 13.30.

Tematem spotkania będzie: Jak przygotować się do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w 2025 r.? Monitoring wdrażania dostępności.

Do 31 marca 2025 r. każdy podmiot publiczny musi opracować raport obrazujący przede wszystkim to, jak spełnia minimalne wymagania w zakresie zapewniania dostępności opisane w art. 6 ustawy. Raport ten powinien zostać opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej danego podmiotu lub jego stronie internetowej, jeśli nie posiada BIP. Spotkanie Forum pozwoli na przygotowanie się koordynatorów dostępności do sporządzenia raportu o stanie zapewniania dostępności. To doskonały moment, aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać najbliższe miesiące oraz wdrożyć rozwiązania, które nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. To również doskonała okazja do aktualizacji wiedzy o możliwościach zapewnienia dostępności, poznanie dobrych praktyk, nowych rozwiązań, jakie pojawiają się w urzędach w celu zapewniania dostępności. Podczas spotkania zapoznamy uczestników z różnymi case study – przykładami, likwidującymi bariery architektoniczne, informacyjno-komunikacyjne. Wskażemy najlepsze dobre praktyki. Przedstawimy koncepcje, które można wprowadzić bezkosztowo, a które są znaczące dla zapewniania dostępności i warto je ująć w raporcie.

Ekspertem prowadzącym spotkanie będzie: Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m. in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Uczestnicy będą mieli możliwość przedstawienia kwestii problemowych, wymiany doświadczeń, zarówno z ekspertem, prowadzącym spotkanie, jak i członkami Forum. Liczymy na Państwa aktywne uczestnictwo!

Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działające przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zawiązało swoją działalność podczas inauguracyjnego spotkania, które odbyło się 12 lutego 2021 r. Ideą powołania Forum było stworzenie platformy współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line, konferencjach, kongresach czy sesjach wyjazdowych. Jest to pierwsze forum działające przy Fundacji, które od początku działalności realizuje spotkania Forum w formule on- line.

Inspiracją do utworzenia Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych są, działające przy Ośrodkach FRDL od wielu lat, liczne fora. Fora te stanowią opiniotwórcze grupy samorządowe oparte na wspólnocie interesów zawodowych. Obecnie przy FRDL działa 80 forów samorządowych, które zrzeszają blisko 4 000 przedstawicieli z ponad 40 środowisk samorządowych.

Fora samorządowe to autorski pomysł FRDL, szczególna forma pracy, integrująca środowiska samorządowe wokół codziennych wyzwań i problemów oraz propagująca dobre praktyki. Branżowe fora samorządowe są jednym z kluczowych elementów kształcenia ustawicznego kadr samorządowych i pracowników jednostek podległych. Fora przede wszystkim służą budowaniu wzajemnego wsparcia merytorycznego, poszerzaniu wiedzy, doskonaleniu warsztatu wykonywanego zawodu oraz prowadzenia konstruktywnego dialogu. Fora to platforma wymiany wiedzy i doświadczeń oraz możliwość zawodowej konsultacji.

Fora prowadzą także działalność interwencyjną na rzecz swoich członków i świadczą pomoc w rozwiązywaniu problemów, pojawiających się podczas wykonywania obowiązków służbowych w związku z pełnionymi funkcjami i zajmowanymi stanowiskami, dlatego cieszą się one stale rosnącym zainteresowaniem wśród pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających form pogłębienia wiedzy zarówno tej merytorycznej, jak i praktycznych sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się w bieżącej pracy jednostek.

Głównym celem działania Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych jest systematyczna działalność konsultacyjna i doradcza realizowana poprzez spotkania on- line i konsultacje z ekspertami, podnoszenie umiejętności i poszerzanie wiedzy członków Forum, rozwiązywanie kwestii problemowych, możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Forum.

Spotkania w ramach forum są realizowane w formule on-line. Formuła ta pozwoli Państwu zapoznać się z tematem prezentowanym na żywo przez eksperta, zadać mu pytanie i porozmawiać z innymi uczestnikami spotkania. Będą Państwo widzieli i słyszeli trenera oraz wyświetlane przez niego materiały, prezentacje, filmy instruktażowe, dokumenty. Platforma, na której będzie odbywać się webinarium, jest dostępna bezpośrednio przez przeglądarkę internetową, np. Google Chrome. Potrzebny jest komputer z dostępem do Internetu. Przydatne mogą być również słuchawki z mikrofonem, jeżeli chcieliby Państwo zabierać głos. Do Państwa dyspozycji będzie również czat na którym przez cały czas spotkania będziecie Państwo mogli zadawać pytania i wymieniać się doświadczeniami z uczestnikami spotkania. Kamera w komputerze nie jest konieczna (tak jak w przypadku szkoleń, organizowanych przez FRDL). Po przesłaniu zgłoszenia otrzymają Państwo na wskazany adres e-mail unikalny link do webinarium (wirtualnej sali). Wystarczy kliknąć w ten link w konkretnym terminie i godzinie, w której planowane jest rozpoczęcie spotkania.

Spotkanie odbędzie się na platformie zoom meeting. Poniżej prezentujemy szczegółowy program. Prosimy o potwierdzenie obecności do dnia 4 lutego 2025 r. poprzez przesłanie informacji na skrzynkę koordynatora z danego województwa: rafal.kordas@frdl.org.pl  lub maila Forum Koordynatorów forumkoordynatorow@frdl.org.pl

 

Zgłoszonym uczestnikom, w wiadomości zwrotnej, prześlemy w dniu 5 lutego 2025 r. link do webinarium.

Serdecznie zapraszamy do udziału!

Katarzyna Marciniak – Mordel

Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

im. Jerzego Regulskiego w Łodzi

Magdalena Kubik-Szczerba

Zastępca Dyrektora ośrodka regionalnego

Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

im. Jerzego Regulskiego w Rzeszowie

Spotkanie Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP

7 lutego 2025 r.

09.00 – 09.30 Możliwość testowania połączenia.

09.30 – 09.40 Rozpoczęcie lutowego Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP. Katarzyna Marciniak- Mordel, Magdalena Kubik- Szczerba, Koordynatorki Forum.

09.40 – 13.30  Jak przygotować się do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w 2025 r.? Monitoring wdrażania dostępności.

Przedmiot Forum:

Do 31 marca 2025 r. każdy podmiot publiczny musi opracować raport, obrazujący przede wszystkim to, jak spełnia minimalne wymagania w zakresie zapewniania dostępności opisane w art. 6 ustawy. Raport ten powinien zostać opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej danego podmiotu lub jego stronie internetowej, jeśli nie posiada BIP. Spotkanie Forum pozwoli na przygotowanie się koordynatorów dostępności do sporządzenia raportu o stanie zapewniania dostępności. To doskonały moment, aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać najbliższe miesiące, by wdrożyć rozwiązania, które nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. To również doskonała okazja do aktualizacji wiedzy o możliwościach zapewnienia dostępności, poznanie dobrych praktyk, nowych rozwiązań, jakie pojawiają się w urzędach w celu zapewniania dostępności. Podczas spotkania zapoznamy uczestników z różnymi case study – przykładami rozwiązań, likwidujących bariery architektoniczne, informacyjno-komunikacyjne. Wskażemy najlepsze dobre praktyki. Przedstawimy również rozwiązania, które można wprowadzić bezkosztowo, a które są znaczące dla zapewniania dostępności i warto je ująć w raporcie. 

Cele Forum:

  • Przygotowanie do sprawozdawczości z wdrażania dostępności – raport o stanie zapewniania dostępności w 2025 roku.
  • Poznanie metod dotyczących wdrażania rozwiązań w zakresie likwidacji barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.
  • Identyfikacja rozwiązań, które nie są zapewnieniem dostępności w świetle ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
  • Zapoznanie z analizą procesu wdrażania rozwiązań zapewniających dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.
  • Poznanie zasad monitorowania wdrażania dostępności.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

  1. Zakres raportu z wdrażania dostępności w 2025 r.:
  • Struktura raportu: wymagane elementy i sposób ich opisu.
  • Przykłady dobrych praktyk z poprzednich raportów.
  1. Jak zebrać dane do raportu?
  • Narzędzia do zbierania informacji o wdrażaniu dostępności.
  1. Checklisty i wskaźniki oceny stanu dostępności w obszarach:
  • Architektura.
  • Informacja i komunikacja.
  • Dostępność cyfrowa.
  1. Metodyka raportowania:
  • Prezentacja danych ilościowych i jakościowych.
  • Wskazywanie barier i planów na ich likwidację.
  1. Dostępność architektoniczna:
  • Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre praktyki.
  • Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
  1. Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
  • Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre praktyki.
  • Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
  • Procedury zwiększające dostępność.
  1. Dostępność cyfrowa:
  • Wnioski o zapewnienie dostępności z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz z żądań i skarg z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
  1. Dobre praktyki w urzędach i instytucjach – przykłady praktycznego wdrażania dostępności w urzędach.
  2. Dyskusja, pytania do ekspertki, wymiana doświadczeń.

Prowadząca Forum:

Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia I doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna I współautorka standardów dostępności I publikacji m.in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

11.40- – 11.55  Przerwa kawowa.