• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak prowadzić BIP zgodnie z przepisami o dostępności cyfrowej? Obowiązki publikacyjne, ograniczenia, udostępnianie treści. Problemy, dobre praktyki

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

 

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Nie tak dawno w życie weszła ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych, w związku z tym proponujemy państwu szkolenie, które rozwiąże najważniejsze problemy związane z redagowaniem Biuletynów Informacji Publicznej zgodnie ze standardami WCAG 2.1.

Ważne informacje o szkoleniu

Zamieszczanie danych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej, podobnie jak publikowanie treści na stronach internetowych jsfp, musi odbywać się zgodnie z przepisami o dostępności cyfrowej. Niejednokrotnie mamy wątpliwości, czy prawidłowo zamieściliśmy plik, dodaliśmy informację lub inny dokument, zwłaszcza, że istnieje możliwość żądania, od osoby zgłaszającej, zapewnienia dostępności cyfrowej, czy w następstwie tego, wniesienia skargi na brak zapewnienia dostępności cyfrowej w administracji publicznej.

W celu weryfikacji wiedzy, nabycia umiejętności prawidłowego zamieszczania treści na BIP-ie, a także ustrzeżenia się od konsekwencji, niewywiązania się jst z zapewnienia dostępności cyfrowej, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadzący wskaże w prosty i przejrzysty sposób, jak zamieszczać dane na BIP-ie zgodnie z wymogami WCAG 2.1 – wytycznymi, które wyjaśniają, jak tworzyć strony internetowe i aplikacje, aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi.

W trakcie zajęć, ekspert przedstawi właściwe formy publikacji na BIP-ie, sposoby przekazywania informacji, formy publikacji, terminy, archiwizację, aktualizację informacji, czy możliwe linkowania. Omówi również obowiązki publikacyjne, określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz ograniczenia na stronach BIP, także te związane z ochroną danych osobowych.

Podczas części warsztatowej zostaną zaprezentowane zagadnienia praktyczne związane z publikowaniem treści dostępnych cyfrowo na BIP-ie, w tym zamieszczanie danych, np. PDF-ów, omówienie kwestii prostego przekazu oraz dobrych praktyk.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Pozna lub zaktualizuje wiedzę dotyczącą regulacji prawnych prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej.
  • Zweryfikuje, czy BIP jednostki jest prowadzony w sposób właściwy, zgodny z zapisami, wynikającymi z ustawy o dostępności cyfrowej.
  • Nabędzie praktyczne umiejętności zamieszczania danych na BIP-ie zgodnie z przepisami ustaw o dostępie do informacji publicznej, ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, ustawie o dostępności cyfrowej czy rozporządzeń MSWiA w tym zakresie.
  • Pozna odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków związanych z publikacją danych.
  • Uzyska praktyczne porady i wskazówki, jak właściwie należy prowadzić i zamieszczać informacje na BIP- ie.
  • Dowie się, jakie są dobre praktyki w zakresie udostępniania danych na BIP-ie:
  • będzie potrafił wskazać, które dane można udostępnić, a które nie,
  • które informacje mogą zostać uznane za reklamę,
  • w jakich terminach i częstotliwościach należy zamieszczać dane finansowe, sprawozdania, akty normatywne i ich projekty,
  • jak wygląda prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic, czy danych prawnie chronionych.
  • Będzie miał możliwość, podczas zajęć, zadawania pytań i konsultacji kwestii problemowych z ekspertem- praktykiem.
zwiń
rozwiń
Program

I. Podstawy prawne prowadzenia BIP:
1. Kto ma obowiązek prowadzić BIP?
2. Kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
3. Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej.
4. Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji.
II. BIP- zagadnienia praktyczne:
1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
2. Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
4. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
5. Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
6. Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych? 
7. Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
8. Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www: obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP, standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl Rozporządzenia MSWiA.
9. Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
III. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej:
1. Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
2. Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
3. Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
4. Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
5. Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
6. Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
7. Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne.
8. Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
9. Jak poinformować o tym, czego zabrakło w biuletynie?
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za tworzenie treści dostępnych cyfrowo oraz zamieszczanie ich na stronach www i BIP, członkowie zespołów redakcyjnych BIP, administratorzy stron podmiotowych i internetowych, sekretarze, koordynatorzy ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Dyplomowany archiwista. Czynny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Specjalista dostępności cyfrowej i architektonicznej, biegle zna standardy WCAG 2.1. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, dostępności cyfrowej, BIP-u, prawa archiwalnego, ochrony danych osobowych, oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla administracji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na szkolenia.zg@frdl.org.pl do 26 października 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.