• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wydawanie i doręczanie decyzji administracyjnych. Kodeks postępowania administracyjnego z uwzględnieniem nowych zasad doręczeń. Aktualne zagadnienia praktyczne

online
Miejsce
Internet
Termin
24 kwietnia 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 10 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA z uwzględnieniem e-doęrczeń.

Ważne informacje o szkoleniu

Częste zmiany regulacji prawnych oraz orzecznictwa powodują, że nawet praktycy ze sporym doświadczeniem administracyjnym mogą niewłaściwie stosować i interpretować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe zaprezentowanie zagadnień z zakresu postępowania administracyjnego oraz procedury administracyjnej.
Podczas zajęć:
• Przypomnimy podstawowe zasady proceduralne – m.in. dotyczące prawidłowego liczenia terminów czy skutecznego doręczania w kraju i za granicę, w tym doręczenia elektronicznego.
• Wskażemy kolejne, wprowadzone przez ustawodawcę, zmiany w doręczeniach elektronicznych.
Zajęcia będą miały charakter wykładowo-warsztatowy, będą także poparte licznymi przykładami, a po każdym module uczestnicy rozwiążą praktyczne przypadki, przygotowane w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i ugruntowanie wiedzy praktycznej dotyczącej stosowania prawidłowych procedur w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, kończących się wydaniem decyzji administracyjnej.
• Zapoznanie z najnowszymi zmianami przepisów w zakresie procedury administracyjnej ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych regulacji dotyczących e-doręczeń, w tym Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego i Publicznej Usługi Hybrydowej.
• Przedstawienie najczęściej popełnianych błędów proceduralnych w prowadzonych postępowaniach oraz w wydawanych decyzjach administracyjnych.
• Poznanie odpowiedzi między innymi na pytania:
- Czy miesiąc to 30 dni?
- Jaka jest skuteczność „podwójnego awizo” i jak fikcja doręczenia ma się do ostateczności i prawomocności decyzji administracyjnej?
- Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień złożenia wniosku, czy też dzień jego uzupełnienia, jeśli wniosek był niekompletny?
- Czy możemy przedłużyć postępowanie od razu, np. o 3 miesiące?
- Jaka jest różnica między ostatecznością a prawomocnością decyzji?
- Jaka jest skuteczność wycofania złożonego wcześniej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez stronę?
- Czy możemy wydać decyzję stronie, która nie odebrała jej w terminie, po „podwójnym awizowaniu”?
- Czy wniosek złożony mailem można pozostawić bez rozpoznania i na niego nie odpowiadać?
- Czy możemy stronie udostępnić treść skargi lub dane skarżącego, jeśli skarga znajduje się w aktach sprawy?

zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne:
• Interpretacja zasady pisemności: załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji. Zastosowanie praktyczne, „prostota i szybkość postępowania”.
• Zasada współdziałania organów. Jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa? Współdziałanie organów jako obowiązek, zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania.
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony. Czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron. Obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych.
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada trwałości decyzji ostatecznych. Kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
2. Ostateczność, prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej.
3. Pełnomocnictwo a upoważnienie:

• Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej.
• Opłaty skarbowe.
4. Terminy w postępowaniu administracyjnym:
• Rodzaje terminów. Terminy ustawowe a terminy urzędowe.
• Terminy zawite a terminy przedawniające /prekluzyjne/.
• Terminy porządkowe /instrukcyjne/.
• Możliwość przywracania terminów.
• Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
• Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
5. Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie:
• Przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie.
• Niezbędne elementy zawiadomienia.
• Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje, odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.
6. Prawo strony do wniesienia ponaglenia: forma pouczenia, przykłady.
7. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
8. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem:
postanowienia wydawane przez organy odwoławcze.
9. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia: treść obwieszczenia.
10. Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej (mailem). Nowy tryb postępowania.
11. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku, czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? Analiza orzecznictwa.
12. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania:
• Forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem.
• Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków.
• Czym się kierować, określając długość terminu na uzupełnienie braków?
13. Skuteczne doręczanie w praktyce:
• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi.
• Prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania.
• Doręczanie do miejsca zamieszkania.
• Doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie.
• Skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata. Czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi "na ulicy"?
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do "państw trzecich".
• Czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej, uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma, jest skuteczne i czy taki wydruk jest dokumentem urzędowym?
• Doręczenia elektroniczne.
• e-PUAP a nowa platforma do doręczeń elektronicznych.
14. „Podwójne awizo” – fikcja doręczenia:
• Na czym polega?
• Jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”?
• Kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”?
15. Ustawa o doręczeniach elektronicznych:
• Publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE).
• Publiczna usługa hybrydowa (PUH).
• Zmiany w k.p.a. wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych.
• K.p.a. a prawo pocztowe: nowe obowiązki podmiotów publicznych w związku z obowiązkiem stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych. Terminy obowiązywania.
• Okres przejściowy.
16. Wyłączenie pracownika i wyłączenie organu:
• Czy w oparciu o zapis art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a. należy wyłączyć pracownika, w sytuacji, gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ odwoławczy i przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji?
• Kiedy pracownik powinien być wyłączony „ze względów rodzinnych”? Jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa?
• Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
• Co w praktyce oznacza konieczność „wyłączenia organu”?
• Jak interpretować pojęcie „sprawa majątkowa”?
17. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej, biorący udział w prowadzonych postępowaniach administracyjnych i wydający decyzje administracyjne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu k.p.a., bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony „sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych - szkolenia radnych). Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne jst. Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert-Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy”). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen (Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Lidia Kaczmarek
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 10 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 kwietnia 2025 r.