1. Realizacja planu finansowego – nieprawidłowa klasyfikacja budżetowa, przeniesienia wartości wykonanych, przekroczenia planu, zobowiązania wymagalne.
2. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich – brak upoważnień, naruszanie limitu i zakresu upoważnienia, brak kontroli zobowiązań zaciąganych przez jednostki organizacyjne, braki w ewidencji księgowej zobowiązań.
3. Nieprawidłowe ustalanie należności – brak informacji i brak ustalenia należności, niedochodzenie należności, błędna klasyfikacja należności jako spornych, błędy przy ustalaniu należności spornych, braki w ewidencji księgowej.
4. Błędy w przepływie środków pieniężnych w jst – ewidencja otrzymanego dofinansowania i rozliczenia z tego tytułu, rozliczenie z jednostkami organizacyjnymi (dochody, wydatki, dotacje, podatek VAT), naruszenie zasady kasowej w ewidencji księgowej budżetu, ewidencja środków w drodze.
5. Braki przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych – niewystarczający zakres, forma i szczegółowość ksiąg, nierzetelne dane wynikające z ksiąg jednostki – majątek trwały, należności, zobowiązania, fundusz, koszty i przychody na przełomie okresów sprawozdawczych, błędy w ewidencji księgowej budżetu (organu).
6. Braki w inwentaryzacji – niezachowanie częstotliwości i terminu przeprowadzenia inwentaryzacji, niewłaściwe stosowanie metod inwentaryzacji, niewystarczające udokumentowania wyników, błędy w organizacji inwentaryzacji.
7. Naruszenie zasad i trybu udzielania dotacji z budżetu jst oraz niewystarczająca kontrola ich rozliczenia – naruszenie postanowień uchwał organów stanowiących jst, niewystarczający obieg informacji, nieustalenie kwoty dotacji do zwrotu do budżetu jst.
8. Błędy w sprawczości budżetowej i w zakresie operacji finansowych – dane z ewidencji księgowej a dane z dokumentów źródłowych, kontrola formalno – rachunkowa i merytoryczna sprawozdań – Rb-27S, Rb-28S, Rb-30S, Rb-34S, Rb-NDS, Rb-ST, Rb- N, Rb-Z, Rb-ZN, Rb-27ZZ, Rb-50.
9. Pytania i odpowiedzi.
Finanse, rachunkowość, podatki