I. Zasady tworzenia arkuszy organizacyjnych:
1. Zasady budowania arkuszy organizacyjnych szkoły/przedszkola, zespołów.
2. Treści obligatoryjne i fakultatywne arkusza organizacyjnego szkół i przedszkoli.
3. Harmonogram pracy nad arkuszem, wymagane opinie.
4. Zasady sporządzania arkuszy organizacji szkół na rok szkolny 2023/2024 – można, czy nie należy przekazywać tzw. „wytycznych” do arkusza? Przykłady rozwiązań.
5. Zmiany w arkuszu organizacyjnym na rok 2023/2024 uwzględniające modyfikację podstaw prawnych.
II. Optymalna organizacja placówek oświatowych – ważne obszary:
1. Optymalne planowanie zatrudnienia kadry pedagogicznej i niepedagogicznej.
2. W jaki sposób liczyć godziny pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024:
• analiza kwalifikacji nauczycieli pracujących w danej placówce,
• analiza przydziałów zajęć i ich typów,
• diagnoza liczby uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz charakteru ich dysfunkcji i liczby przydzielonych w arkuszu godzin,
• diagnoza liczby godzin pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024.
3. Godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w arkuszu – planowanie z uwzględnieniem potrzeb ucznia i możliwości finansowych jst (przykłady rozwiązań organizacyjnych uwzględniających propozycje MEiN).
4. Stanowiska kierownicze w szkole/przedszkolu - planowanie.
5. Godziny organu prowadzącego i godziny dyrektorskie - planowanie.
6. Oddziały i ich wielkość, w tym oddziały przygotowawcze, integracyjne, dwujęzyczne, sportowe, łączone – organizacja i wysokość subwencji oświatowej na nie przekazywanej.
7. Opcjonalne i obowiązkowe podziały na grupy, w tym liczebność grup.
8. Optymalna organizacja i monitorowanie wielkości i liczby oddziałów w ramach:
• zajęć świetlicowych,
• grup przedszkolnych,
• zajęć rewalidacyjnych.
III. Polityka kadrowa dyrektora i jej wpływ na optymalizację rozwiązań organizacyjnych:
1. Pensum nauczycieli, w tym realizujących zajęcia np. w grupach mieszanych w przedszkolu, w szkołach zawodowych.
2. Pensum nauczyciela z niepełnosprawnością - obliczanie wymiaru.
3. Godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw – sposób ich liczenia i wynagradzania za nie oraz znaczenie dla samorządu, szkoły i nauczyciela.
4. Obliczanie wskaźnika zatrudnienia nauczycieli jako miernika prowadzonej polityki kadrowej.
IV. Zależności między organizacją placówki, skutkami finansowymi a dochodami – wysokością subwencji oświatowej:
1. Które zadania i rozwiązania organizacyjne są subwencjonowane i w jakim zakresie, a które wymagają zaangażowania środków z budżetu jst?
2. Jakie są możliwe rozwiązania organizacyjne, wpływające na zwiększenie dochodów lub zmniejszenie wydatków przy realizacji zadań oświatowych na tym samym poziomie?
3. Sposoby standaryzacji etatów pracowników administracji i obsługi.
V. Zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych, zmiany:
1. Warunki zatwierdzania arkuszy organizacyjnych przez organy prowadzące. Skutki niezatwierdzenia.
2. Tryb zmian dokonywanych w arkuszu organizacyjnym.
3. Inne zmiany, mające wpływ na redagowanie arkusza organizacyjnego dyrektora szkoły/przedszkola.
4. Rola kuratorium oświaty, związków zawodowych w procedurze prac nad zatwierdzeniem arkuszy organizacyjnych.
VI. Wykorzystanie arkuszy organizacyjnych jako dokumentów do kontroli danych wprowadzanych do Systemu Informacji Oświatowej:
1. Analiza ,,metryczki” subwencji oświatowej pod kontem zadań subwencjonowanych.
2. Wagi subwencyjne danych zawartych w arkuszach organizacyjnych.
3. Narzędzia i sposoby kontroli danych zawartych w arkuszach organizacyjnych i w bazie danych SIO.
4. Konsekwencje błędów i nierzetelności wprowadzania poprawnych danych do arkusza organizacyjnego i do Systemu Informacji Oświatowej.
5. Orzecznictwo sądowe dotyczące arkuszy organizacyjnych – omówienie przykładów.
VII. Przykładowe dokumenty, np.:
1. Założenia do arkuszy organizacyjnych.
2. Arkusze kontroli danych wprowadzanych do arkuszy organizacyjnych.
Oświata