DZIEŃ I i II:
AKTUALNE PROBLEMY PODATKOWE W JST i ZMIANY 2020/21- ODLICZENIE I KOREKTA PODATKU VAT; JPK VAT; RAPORTOWANIE SCHEMATÓW PODATKOWYCH
1. Zakres opodatkowania podatkiem VAT:
- wskazanie na katalog czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zdarzenia niepodlegające opodatkowaniu – omówienie transakcji, których kwalifikacja może rodzić wątpliwości i skutki dla odliczenia podatku VAT.
2. Odliczenie podatku naliczonego:
- omówienie podstawowych warunków odliczenia podatku i praktyczne zilustrowanie zasad ustalania związku danego zakupu z czynnościami opodatkowanymi,
- analiza konkretnych przypadków (działanie w ramach konsorcjum i wspólnego przedsięwzięcia, zakup towarów i usług w związku z realizowaniem wydarzeń otwartych, świadczenia dla pracowników),
- określenie terminów odliczenia podatku w przypadku zakupów krajowych i transakcji międzynarodowych,
- rozliczenie faktur korygujących,
- zasady odliczania podatku w przypadku zakupu pojazdów samochodowych, wydatków eksploatacyjnych i paliwa,
- zdarzenia, które nie dają prawa do odliczenia podatku,
- prawidłowe udokumentowanie transakcji jako warunek odliczenia.
3. Wpływ na odliczenie podatku aktualnych i planowanych zmian w podatku VAT:
- faktura do paragonu, a odliczenie VAT – nowe zasady wystawiania faktur do paragonów,
- split payment i jego wpływ na odliczenie VAT,
- nowe zasady dotyczące odwrotnego obciążenia, wykreślenie podatnika z rejestru, zmiany w zasadach rejestracji – dodatkowe.
4. Weryfikacja dostawcy – w jaki sposób wytyczne Ministerstwa Finansów powinny zostać wdrożone przez szkoły wyższe?
5. Odliczenie podatku VAT z wykorzystaniem współczynnika proporcji:
- zasady ustalania kwoty podatku podlegającej odliczeniu – kiedy korzystamy z współczynnika proporcji?
- zasady wyliczania proporcji – jak ustalić obrót roczny? Czy uwzględniamy czynności niepodlegające opodatkowaniu?
- kwalifikowanie dotacji,
- transakcje nie uwzględniane podczas wyliczenia współczynnika proporcji,
- zasady zaokrąglania współczynnika proporcji.
6. Tzw. współczynnik preproporcji:
- kto jest zobowiązany do obliczania preproporcji?Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych, podmiotów uzyskujących dotacje, fundacji oraz jednostek samorządy terytorialnego, uczelni i innych podmiotów dotowanych z budżetu państwa,
- jak obliczać preproporcję? Czy podatnik może samodzielnie ustalić wysokość współczynnika?
- czy preproporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?
- dotacje uwzględniane w obliczeniu preproporcji przez jst,
- moment wydatkowania dotacji, a konieczność uwzględnienia jej w preproporcji.
7. Korekta roczna:
- weryfikacja współczynnika proporcji i preproporcji, właściwa deklaracja podatkowa,
- obowiązkowe korekty przy realizacji inwestycji,
- zasady dokonywania korekty w przypadku nabycia środków trwałych. Sprzedaż środka trwałego w okresie korekty,
- korekta w przypadku zakupu nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania.
8. Deklaracja i ewidencja VAT w formie JPK (likwidacja dotychczasowych deklaracji VAT):
- nowe deklaracje VAT – forma składania i zakres danych,
- składanie informacji podsumowujących,
- zasady prowadzenia ewidencji VAT po zmianach,
- część ewidencyjna pliku JPK – deklarowanie MPP, GPT, procedury szczególne,
- część deklaracyjna pliku JPK – deklarowanie transakcji objętych MPP,
- składanie korekt deklaracji,
- odpowiedzialność za błędy.
9. Wstęp do raportowania schematów podatkowych:
- podstawy prawne (polskie i unijne) wdrożenia MDR,
- objaśnienia Ministra Finansów dotyczące przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie MDR (w tym zakres ochrony wynikający z objaśnień),
- cel wprowadzenia nowych regulacji,
- okres obowiązywania nowych regulacji (w tym retrospektywny skutek przepisów dotyczący 2018r.),
- czy obowiązek raportowania dotyczy wszystkich przedsiębiorców?
10. Zakres przedmiotowy raportowania:
- definicja uzgodnienia,
- definicja i rodzaje schematów podatkowych – krajowe, transgraniczne, standaryzowane,
- definicja kryterium głównej korzyści podatkowej,
- definicja kwalifikowanego korzystającego,
- przykłady okoliczności w działalności przedsiębiorców, które nie powodują obowiązku raportowania - bieżące doradztwo podatkowe, audyty i przeglądy, szkolenia, składanie deklaracji podatkowych, sporządzanie objaśnień podatkowych,
- przykłady okoliczności w działalności przedsiębiorców, które powodują obowiązek raportowania.
11. Podmioty zobowiązane do raportowania – definicje i obowiązki:
- kim jest promotor? Kim jest korzystający? Kim jest wspomagający?
- czy przedsiębiorcy zatrudniający lub współpracujący z radcami prawnymi, adwokatami lub doradcami podatkowymi są korzystającymi lub promotorami?
- członkowie zarządu – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
- pracownicy merytoryczni – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
- pracownicy księgowości, w tym główny księgowy – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
12. Terminy i sposób raportowania:
- terminy raportowania, w tym raportowanie schematów wstecz,
- sposób i forma raportowania,
- tajemnica zawodowa a obowiązek przekazania informacji,
- sankcje karno - skarbowe za brak raportowania lub nieterminowe raportowanie, a także inne czyny związane z raportowaniem zagrożone odpowiedzialnością karną – skarbową.
13. Zakres raportowanych informacji do Szefa KAS:
- wykazanie przesłanek uzasadniających raportowanie,
- opis uzgodnienia,
- informacja o znanych celach,
- szacownie korzyści podatkowej,
- opis czynności służących realizacji uzgodnienia,
- informacja o innych podmiotach uczestniczących w uzgodnieniu.
14. Wewnętrzna procedura MDR.
DZIEŃ III.
EWIDENCJA KSIĘGOWA VAT ORAZ ZASADY WYKAZYWANIA W SPRAWOZDAWCZOŚCI ROZRACHUNKÓW Z TEGO TYTUŁU NA POZIOMIE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ I NA POZIOMIE JST
1. Podstawy prawne.
2. Warianty organizacji rachunkowości z tytułu rozliczeń centralizacyjnych z jednostkami:
- w księgach organu,
- w księgach urzędu.
3. Modele rozwiązań centralizacyjnych pomiędzy jednostkami budżetowymi a jst i ich konsekwencje:
- przekazywanie jednostkowych rejestrów sprzedaży i zakupu,
- przekazywanie jednostkowych deklaracji VAT-7,
- przekazywanie jednostkowych rejestrów sprzedaży i zakupu wraz z jednostkową deklaracją VAT-7,
- przekazywanie jednolitych plików kontrolnych JPK.
4. Omówienie możliwych wariantów ewidencji księgowej z tytułu rozrachunków VAT jst z jednostkami budżetowymi i Urzędem Skarbowym.
5. Omówienie ewidencji księgowej związanej ze split paymentem.
6. Niezbędna dokumentacja do procesu centralizacji. Procedury podatkowe:
- zakres merytoryczny,
- ujednolicenie stawek dla jednostek realizujących identyczne czynności opodatkowane,
- ujednolicenie zasad fakturowania,
- zawierania umów,
- ujednolicenie rejestrów sprzedaży i zakupu VAT,
- określenie zasad dotyczących wskaźnika i prewspółczynnika itp.,
- harmonogram przekazywania dokumentów (rejestrów, deklaracji jednostkowych, korekt itp.),
- harmonogram przekazywania środków pieniężnych w tym środków wygenerowanych tzw. split paymentem,
- określenie procedur „wyjątkowych” (generujących zaległości podatkowe).
7. Przepływy finansowe pomiędzy jednostkami budżetowymi a jst związane z rozliczeniami z tytułu VAT:
- transfer kwot VAT-u należnego,
- transfer kwot „per salda” VAT-u należnego i naliczonego,
- transfery na przełomie roku (31.12),
- transfery środków zgromadzonych w ramach split paymentu.
8. Omówienie sposobu prezentacji rozrachunków z tytułu podatku od towarów i usług VAT-u przez jst i jej jednostki organizacyjne:
- w sprawozdawczości budżetowej,
- w sprawozdawczości z operacji finansowych,
- w sprawozdawczości finansowej.
9. Odpowiedzi na pytania.
Finanse, rachunkowość, podatki