• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Najczęstsze wątpliwości w zakresie rachunkowość samorządowych jednostek budżetowych

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas spotkania omówimy najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie organizacji, realizacji i rozliczania inwentaryzacji w samorządowych jednostkach organizacyjnych. Szczególną uwagę poświęcimy ewidencji dochodów, wydatków budżetowych ze szczególnych uwzględnieniem zasady memoriału. Usystematyzujemy wiedzę uczestników szkolenia w zakresie wydatków majątkowych ze szczególnym uwzględnieniem rozliczania inwestycji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie organizacji, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji aktywów i pasywów.
  • Omówienie newralgicznych kwestii dot. rozliczenia i ewidencji dochodów budżetowych, w tym m.in.: ewidencji dochodów na przestrzeni roku;  dochodów z tyt. zadań zleconych; oraz ewidencji należności spornych, wątpliwych, nieściągalnych i przedawnionych.
  • Prezentacja prawidłowego rozliczenia i ewidencji wydatków budżetowych, w tym m.in.: ewidencji i rozliczenie kosztów na przełomie roku; wydatków majątkowych:, zakupów inwestycyjnych, niewygasów, remontów.
zwiń
rozwiń
Program

I. Inwentaryzacja aktywów i pasywów – organizacja, przebieg i rozliczenie:

  1. Zasady i terminy inwentaryzacji:
  • przedmiot i zakres inwentaryzacji;
  • metody i terminy inwentaryzacji;
  • organizacja, przebieg, rozliczenie i wykorzystanie wyników inwentaryzacji;
  • instrukcja inwentaryzacyjna.
  1. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury:
  • zakres rzeczowy;
  • czynności przygotowawcze w tym przygotowanie pól spisowych;
  • arkusze spisu z natury i dopuszczalne uproszczenia w tym zakresie;
  • przebieg spisu z natury w podziale na czynności spisowe i pozostałe ze szczególnym omówieniem dopuszczalnych terminów;
  • spis z natury składników niskocennych – obowiązek czy uprawnienie?
  1. Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda:
  • zakres rzeczowy;
  • technika uzgadniania sald środków pieniężnych w bankach oraz należności;
  • technika uzgadniania sald środków trwałych użytkowanych przez inną jednostkę;
  • terminy realizacji.
  1. Inwentaryzacja metodą weryfikacji:
  • zakres rzeczowy;
  • terminy realizacji;
  • dokumentacja poświadczająca dokonanie weryfikacji aktywów i pasywów jednostki.
  1. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w jednostkach oświatowych i bibliotekach (instytucjach kultury):
  • ewidencja księgowa na koncie bilansowym „014 zbiory biblioteczne”;
  • skontrum;
  • ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
  1. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w pozostałych samorządowych jednostkach organizacyjnych:
  • ewidencja księgowa na koncie bilansowym „014 zbiory biblioteczne”;
  • spis z natury czy skontrum;
  • ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
  1. Różnice inwentaryzacyjne:
  • ustalenie różnic inwentaryzacyjnych;
  • ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
  1. Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji:
  • odpowiedzialność kierownika jednostki;
  • odpowiedzialność pracownika;
  • rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych.
  1. Dokumentacja inwentaryzacyjna.

II. Rozliczenie i ewidencja dochodów budżetowych, w tym m.in.:

  1. Ewidencja dochodów na przestrzeni roku;
  2. Ewidencja dochodów z tyt. zadań zleconych;
  3. Ewidencja należności spornych, wątpliwych, nieściągalnych i przedawnionych;
  4. Ewidencja odpisów aktualizujących należności.

III. Rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in.:

  1. Ewidencja i rozliczenie kosztów na przełomie roku;
  2. Ewidencja wydatków majątkowych:
  • zakupy inwestycyjne;
  • remonty;
  • wydatki inwestycyjne;
  • wydatki niewygasające z końcem roku.
  1. Ewidencja wydatków bieżących, w tym w zakresie wartości niematerialnych i prawnych.
  2. Rozliczanie zadań inwestycyjnych:
  • tworzenie obiektów inwentarzowych w tym tzw. pierwsze wyposażenie;
  • przekazywanie środków trwałych lub nakładów inwestycyjnych podległej jednostce;
  • ewidencja inwestycji bez efektu gospodarczego.
  1.  Zobowiązania na koniec roku w sprawozdaniu Rb-28S w tym wymagalne.

VI. Pytania uczestników

zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi oraz pracownicy służb finansowo-księgowych samorządowych jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 1999 r. Pracownik samorządowy, praktyk. Posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa i jst. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej jsfp.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału w spotkaniach forum:

  • Dla członków Forum - 80 zł (dopłata do sali i cateringu).
  • Dla osób niezrzeszonych - 480 zł netto/os.

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.