• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu kompleksowe, dwudniowe szkolenie z tematyki prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych. Podczas spotkania prowadzący na przykładach z praktyki i orzecznictwa sądów administracyjnych wyjaśni wątpliwości oraz kwestie problemowe dotyczące spraw meldunkowych. Omówione zostaną m. in. decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych z uwzględnieniem doręczania pism po zmianach, wynikających z wprowadzenia ustawy o doręczeniach elektronicznych, postępowanie dowodowe oraz kwestie z zakresu rozstrzygnięć w w/w sprawach. Zajęcia poprowadzi praktyk z wieloletnim doświadczeniem, od kilkunastu lat zajmujący się nadzorem nad organami gmin w sprawach dotyczących ewidencji ludności oraz dowodów osobistych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści


• Poszerzenie wiedzy w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych z uwzględnieniem rozwiązań szczególnych;
• Poprawa jakości orzekania w sprawach meldunkowych; 
• Wskazanie zmian dotyczących doręczania pism po wejściu w życie ustawy o e-doręczeniach;
• Wyjaśnienie na przykładach z praktyki i orzecznictwa sądów administracyjnych wątpliwości oraz kwestii problemowych dotyczących kwestii meldunkowych;
• Rozwój umiejętności stosowania przepisów w zakresie omawianych zagadnień;
• Możliwość przedyskutowania kwestii problematycznych z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.
• Uczestnicy poznają odpowiedzi na m. in. poniższe pytania dotyczące praktycznego stosowania przepisów:
- Kiedy należy wydać decyzję o wymeldowaniu, a kiedy o uchyleniu czynności zameldowania? 
- Jakie są podstawowe zasady postępowania administracyjnego i w jaki sposób powinny być realizowane w praktyce? 
- Jakie są tryby i przesłanki weryfikacji decyzji?  
- Jakie elementy musi zawierać decyzja w sprawie meldunkowej? 
- Kto może być stroną postępowania w sprawie meldunkowej? 
- Czy można skutecznie wnieść podanie o wszczęcie postępowania e-mailem? 
- Jak postąpić, gdy wnioskodawca nie załączył do wniosku dokumentu, potwierdzającego tytuł prawny do lokalu? 
- Czy oględziny lokalu są konieczne w każdej sprawie meldunkowej? 
- Czy dowodem może być kserokopia dokumentu urzędowego? 
- Jakie są różnice między zeznaniem i wyjaśnieniem strony? 
 

zwiń
rozwiń
Program

Dzień 1- 30 marca
1. Wprowadzenie do tematyki szkolenia, wyjaśnienie pojęć: postępowanie administracyjne, decyzja administracyjna.
2. Decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych – analiza art. 31 i art. 35 ustawy o ewidencji ludności.
3. Przesłanki wydania decyzji o zameldowaniu, wymeldowaniu i uchyleniu czynności materialno-technicznej zameldowania w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.
4. Standardy i zasady ogólne postępowania meldunkowego, wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego.
5. Uczestnicy postępowań w sprawach meldunkowych: strony, ich pełnomocnicy i przedstawiciele, świadkowie, prokurator.
6. Terminowość załatwiania spraw meldunkowych, ponaglenie, bezczynność organu i przewlekłość postępowania.
7. Doręczanie pism po zmianach, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
8. Wezwania w sprawach meldunkowych – cel, treść, forma.
9. Etap wstępny – wszczęcie postępowania z urzędu i na wniosek, uzupełnianie braków formalnych wniosku, odmowa wszczęcia postępowania, tryb postępowania w razie nieuiszczenia opłaty, ustalenie kręgu stron postępowania i zawiadomienie ich o wszczęciu.

Dzień 2 – 31 marca
1. Postępowanie wyjaśniające – czynności dowodowe w sprawach meldunkowych i ich dokumentowanie, obowiązki organu gminy i uprawnienia stron na etapie wyjaśniania sprawy.
2. Udostępnianie akt stronom postępowania.
3. Przerwanie toku postępowania w sprawie meldunkowej – zawieszenie i umorzenie postępowania (przesłanki i tryby).
4. Rozstrzygnięcia w sprawach meldunkowych – decyzje i postanowienia, elementy treści, uzasadnienie faktyczne i prawne, zaskarżalność, sprostowanie i uzupełnienie.
5. Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji – odwołanie i zażalenie, czynności organu gminy związane z otrzymaniem odwołania/zażalenia, rozstrzygnięcia organu odwoławczego oraz ich skutki. Ostateczność i prawomocność decyzji meldunkowej.
6. Weryfikacja decyzji ostatecznych w trybach nadzwyczajnych: wznowienia postępowania (przesłanki, organ właściwy, procedura, rodzaje rozstrzygnięć) i stwierdzenia nieważności decyzji (przesłanki, organ właściwy, zakres postępowania).
7. Rozwiązywanie kazusów, dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin i miast, prowadzący postępowania oraz uczestniczący w wydawaniu decyzji w sprawach meldunkowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, administratywista, politolog, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, urzędnik mianowany w służbie cywilnej, członek zespołu roboczego inspektora ochrony danych, specjalista w zakresie postępowania administracyjnego, od kilkunastu lat zajmuje się nadzorem nad organami gmin w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych, przeprowadził 180 kontroli w tym obszarze, doświadczony trener, prowadził wiele szkoleń dla pracowników komórek ds. obywatelskich w urzędach gmin i miast.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 669 PLN netto/os. W przypadku zgłoszenia do 3 marca cena wynosi 639 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na www.zg.frdl.pl do 28 marca 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.