1. Podstawy prawne zaciągania zobowiązań.
2. Rodzaje zobowiązań, zaciąganych przez jednostki samorządu terytorialnego:
• Zaciąganie zobowiązań przez kierowników jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (jednostek budżetowych, zakładów budżetowych).
• Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego oraz plany finansowe jednostek organizacyjnych jako podstawowe dokumenty dotyczące zaciągania zobowiązań.
• Upoważnienia zawarte w uchwale budżetowej i ich wpływ na zaciąganie zobowiązań.
• Upoważnienia zawarte w wieloletniej prognozie finansowej ich znaczenie przy zaciąganiu zobowiązań.
• Zaciąganie zobowiązań jednorocznych i wieloletnich.
• Zobowiązania wymagalne i niewymagalne – sposób wykazywania w sprawozdaniach budżetowych i finansowych, konsekwencje ich zaciągania.
• Typowe nieprawidłowości przy zaciąganiu zobowiązań.
3. Plan finansowy i upoważnienia do dokonywania zmian w planie finansowym.
4. Prawidłowe dokonywanie wydatków, zgodność z planem i legalność.
5. Kontrasygnata – upoważnienia.
6. Szczególne zasady rachunkowości i ich ujęcie w wewnętrznych uregulowaniach.
7. Wspólna obsługa administracyjna, finansowa i księgowa jednostek – różne rozwiązania i problemy.
8. Odpowiedzialność i uprawnienia kierownika jednostki obsługiwanej oraz jednostki obsługującej.
9. Problemy związane z likwidacją jednostek organizacyjnych.
10. Realizacja dochodów budżetowych, ich egzekucja oraz kontrola – wybrane problemy.
11. Rozliczanie dochodów z zadań zleconych.
12. Udzielanie i rozliczanie dotacji.
13. Gospodarowanie mieniem – wybrane problemy.
14. Problemy związane z kontrolą sprawozdawczości budżetowej i finansowej – przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
15. Przykłady nieprawidłowości, pytania.
Finanse, rachunkowość, podatki