1. Zamknięcie roku - informacje ogólne i harmonogram czynności:
a. Inwentaryzacja: spis z natury, uzgadnianie sald, weryfikacja – najważniejsze zasady, rozliczenie różnic, dokumentacja.
b. Terminarz sporządzenia dokumentacji związanej z końcem roku.
2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w ośrodku pomocy społecznej:
a. Rozliczenie i ewidencja należności, dochodów i przychodów budżetowych, w tym m.in.:
• Należności alimentacyjne.
• Nadpłaty.
• Należności sporne.
• Przedawnienia.
• Udzielanie ulg – umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności.
• Odpisy aktualizujące należności.
• Odsetki od należności po zmianach.
b. Rozliczanie i ewidencja zwrotów nienależnie pobranych świadczeń.
c. Ewidencja wpłat komorniczych.
d. Rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in. rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym, wydatki remontowe.
e. Ustalenie stanu zobowiązań na koniec roku budżetowego, w tym m.in. zobowiązania wymagalne.
f. Środki pieniężne w ewidencji rocznej.
g. Rozrachunki.
h. Ewidencja kosztów m.in. świadczeń, egzekucji, naprawianych szkód.
i. Rozliczenia międzyokresowe.
j. Ewidencja i weryfikacja zaangażowania.
k. Wycena aktywów i pasywów.
l. Wynik finansowy po zmianach.
m. Fundusz jednostki.
n. Wydatki niewygasające z końcem roku.
3. Zasady sporządzania sprawozdawczości finansowej, w tym m.in.:
a. Zdarzenia na przełomie roku i po dniu bilansowym.
b. Zmiany w sprawozdaniach finansowych.
c. Wyłączenia wzajemnych rozliczeń.
4. Polityka rachunkowości jednostki – co do modyfikacji?
5. Pytania.
Finanse, rachunkowość, podatki