• Zasada informowania stron - obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych. Czy nieznajomość prawa szkodzi?
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
• Zasada przekonywania - język urzędowy w pismach i decyzjach.
2. Ostateczność, prawomocność, wykonalność decyzji administracyjnej.
3. Strona postępowania administracyjnego - interes prawny a nałożony obowiązek.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa, konsekwencje udzielonego pełnomocnictwa, pełnomocnictwo substytucyjne, potwierdzanie własnoręczności podpisu - prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo na piśmie, utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe, zwolnienia.
5. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku, czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? Analiza orzecznictwa. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania - elementy redakcyjne.
6. Wniosek złożony mailem - nowy tryb postępowania.
7. Odmowa wszczęcia postępowania – przesłanki. Wniosek od osoby nie będącej stroną, „inne uzasadnione przyczyny”.
8. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania. Forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie. Procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować, określając długość terminu na uzupełnienie braków?
9. Terminy w postępowaniu administracyjnym! Rodzaje terminów - terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające prekluzyjne, terminy porządkowe, instrukcyjne; możliwość przywracania terminów. Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
10. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie. Przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie. Niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu. Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje, odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy. Bezczynność organu w orzecznictwie.
11. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - forma pouczenia, przykłady.
12. Obowiązki organu prowadzącego dotyczące postępowania w związku z wniesionym ponagleniem.
13. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem. Zmiany wprowadzone ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Postanowienia wydawane przez organy odwoławcze. Kiedy ponaglenie zostanie pozostawione bez rozpoznania?
Dzień II -7 marca
14. Skuteczne doręczanie w praktyce.
• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi.
• Prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania - doręczanie do miejsca zamieszkania.
• Doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie.
• Skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata. Czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi „na ulicy”?
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do „państw trzecich”.
• Czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym?
15. „Podwójne awizo” - fikcja doręczenia. Na czym polega? Jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”? Kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”?
16. Doręczanie drogą elektroniczną - aktualny stan prawny. Przepisy uchylone, ale obowiązujące do dnia poprzedzającego dzień zaistnienia obowiązku stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych. Doręczanie przez e-PUAP. Skuteczność.
17. Ustawa o doręczeniach elektronicznych.
• Nowe zasady doręczania dokonywane przez podmioty publiczne: korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego; korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej.
• Baza adresów do doręczeń elektronicznych: nowy rejestr publiczny, zakres przetwarzanych danych w bazie (w tym danych osobowych), dostęp do bazy.
• Adres do doręczeń elektronicznych i skrzynka doręczeń: jakie podmioty są zobowiązane do ich posiadania (terminy)? Nowe obowiązki jst i ich jednostek organizacyjnych.
• Wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń. Gdzie i w jaki sposób składać wnioski? Zakres wniosku. Terminy.
• Administrator skrzynki doręczeń: nowa funkcja w urzędach administracji publicznej- obowiązek wyznaczenia administratora, terminy, jego obowiązki i uprawnienia, zarządzanie skrzynką doręczeń, zasady dostępu do zasobów skrzynki.
• Świadczenie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
- Rola i zadania operatora wyznaczonego.
- Doręczenia korespondencji do podmiotu publicznego.
- Doręczanie korespondencji do podmiotu niepublicznego.
- Koszty (cennik Poczty Polskiej).
- Wyłączenia stosowania usługi hybrydowej.
- Zmiany w k.p.a. wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych - nowe terminy stosowania.
- Doręczanie przez e-PUAP a e-doręczenia wg nowych zasad - różnice.
- e-PUAP do kiedy?
18. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań. Upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności. Opłaty skarbowe. Analiza interpretacji indywidualnej organu podatkowego w sprawie opłaty skarbowej za czynności wynikające z art. 76a k.p.a.
19. Zawieszenie postępowania. Zawieszenie obligatoryjne – przesłanki. Zawieszenie fakultatywne - przesłanki.
20. Decyzja o umorzeniu postępowania jako decyzja proceduralna. Kiedy postępowanie staje się bezprzedmiotowe?
21. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów (art. 10). Obowiązkowe elementy zawiadomienia, obowiązek powiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony. W jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony.
22. Decyzja administracyjna. Elementy niezbędne określone przez k.p.a. oraz składniki dodatkowe wynikające z przepisów szczególnych: uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji - redakcja, język. Pouczenia - dane osobowe stron postępowania. Błędy w decyzjach i ich prostowanie.
23. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki. Uprawnienie stron postępowania administracyjnego. Formuła pouczenia w decyzji administracyjnej. Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji? Czy będzie ono skuteczne? Czy można takie oświadczenie wycofać? Czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne? Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie? Analiza orzecznictwa.
24. Tryby nadzwyczajne - informacje podstawowe:
• Wznowienie postępowania.
• Przesłanki, procedura postępowania „wznowieniowego”.
• Odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia.
• Decyzje po zakończeniu postępowania „wznowieniowego”.
• Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej - przesłanki. Zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nabyła prawo”. Zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nie nabyła prawa” - znaczenie pojęć.
• Stwierdzenie nieważności decyzji - przesłanki.
• Wygaśnięcie decyzji - przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
25. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o:
• Kodeks postępowania administracyjnego.
• Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
26. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
27. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa