1. Analiza sytuacji konfliktowej:
• Konflikt – przyczyny, źródła, mechanizm powstawania, zapobieganie trudnym sytuacjom w czasie nieporozumień.
• Typy sporów w relacjach zawodowych (manager – podwładny; współpracownik - współpracownik, osoby na tym samym poziomie hierarchii z różnych działów, pracownik – klient zewnętrzny).
• Czy konflikt jest dobry czy zły? Pozytywne strony nieporozumień.
2. Czy możemy uniknąć sporów?
• Analiza kilku najczęstszych sytuacji zawodowych uczestników.
• Różnica zdań vs możliwości współpracy.
• Konflikt jako konstruktywny proces rozwoju kompetencji wypracowywania warunków współpracy.
• Analiza sporów metodą TRIP (treść sporu- relacje- tożsamość- proces).
3. Strategie rozwiązywanie konfliktów, rodzaje i dynamika sporów.
• Poznanie najbardziej popularnych strategii zakończenia sporów. Podział Thomasa-Kilmanna.
• Analiza własnego, indywidualnego stylu rozwiązywania konfliktu na podstawie wyników wypełnienia Kwestionariusza CFA.
• Analiza skuteczności poszczególnych strategii: Rywalizacja, Kompromis, Dopasowanie, Unikanie, Współpraca.
• Porwania emocjonalne w konfliktach.
4. Rozwiązywanie konfliktów, praktyczne ćwiczenia z informacją zwrotną na podstawie wybranych przypadków.
• Mamy konflikt i co dalej?
• Spojrzenie na konflikt z kilku stron (osób zaangażowanych w spór, mediatorów, obserwatorów).
• Analiza potrzeb, interesów stron zaangażowanych w konflikt.
• Poszukiwanie alternatywnych sposobów realizacji interesów, potrzeb stron zaangażowanych w spór.
• Formułowanie komunikatów prowadzących do porozumienia.
• Umiejętność przyjmowania energii złości vs spirala sporu, eskalacja konfliktu.
5. Podsumowanie warsztatu.
• Sesja pytań, odpowiedzi, dyskusji.
Metody: zajęcia będą miały charakter praktyczny:
• Krótkie opisy teoretyczne na temat analizy wymiarów konfliktów.
• Dzielenie się praktycznym doświadczeniami prowadzącego.
• Ćwiczenia warsztatowe.
• Praktyczne zastosowanie wiedzy z informacją zwrotną.
• Przygotowana dla uczestników prezentacja.
Rozwój osobisty