1. Legitymacja kierownika USC do uznawania orzeczeń zagranicznych:
- uznawanie orzeczeń zagranicznych, a stosowanie norm kolizyjnych, wynikających z p.p.m.,
- dokument podlegający uznaniu oraz niewymagający uznania,
- pojęcie „sprawy cywilnej”, dokumenty wymagane od strony w procedurze uznania orzeczenia zagranicznego,
- uznanie automatyczne, a postępowanie delibacyjne.
2. Uznawanie orzeczeń zagranicznych w świetle obowiązującego od 1.08.2022 r. Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 25 czerwca 2019 r., nr 2019/1111; Bruksela 2 ter:
- przepisy przejściowe oraz główne założenia leżące u podstaw wprowadzenia ww. Rozporządzenia Rady (WE)
- analiza porównawcza oraz wskazanie istotnych różnic w odniesieniu do Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 27 listopada 2003 r., nr 2201/2003; Bruksela 2a (2bis) – obowiązującego do dnia 31.07.2022 r.
3. Uznawanie orzeczeń zagranicznych na podstawie umów międzynarodowych, których Polska jest stroną oraz przepisów K.p.c.:
- status prawny Danii,
- status prawny Wielkiej Brytanii po wystąpieniu z UE.
4. Przesłanki negatywne uznania orzeczenia zagranicznego, w szczególności:
- prawomocność orzeczenia,
- charakter prawny klauzuli porządku publicznego.
5. Odmowa wpisania wzmianki dodatkowej do a.s.c. - relacja art. 108 ust. 4 w stosunku do art. 2 ust. 6 ustawy p.a.s.c.
6. Wykaz państw, w których orzeczenie o rozwodzie może zapaść przed innym organem, niż sąd. Analiza orzeczenia TSUE z 15 listopada 2022 r., sprawa C-646/20, pod kątem uznawania zagranicznych wyroków pozasądowych.
7. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
USC, ewidencja ludności, dowody osobiste