1. Aktualny stan prawny w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.
2. Wykorzystywane metody kontroli – statystyczne i niestatystyczne.
3. Techniki kontroli, w tym:
a. Badanie dokumentów.
b. Oględziny (kontrola na miejscu).
c. Pobieranie pisemnych i ustnych oświadczeń i wyjaśnień pracowników.
d. Rozmowy z pracownikami lub osobami korzystającymi z usług świadczonych w jednostce podlegającej kontroli w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
4. Podstawowe akty prawne dotyczące działania kontrolowanej jednostki.
5. Zakres przedmiotowy kontroli na poziomie gminy / miasta:
a. Organizacja pracy ośrodka pomocy społecznej.
b. Dokumenty regulujące funkcjonowanie ośrodka pomocy społecznej.
c. Uchwały rady gminy / miasta, porozumienia, umowy dotyczące realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
d. Wypełnianie obowiązku informowania o zakresie udzielanej pomocy i dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej.
e. Zasoby kadrowe i kwalifikacje pracowników.
f. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym, określonych w ustawie o pomocy społecznej.
g. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze fakultatywnym, określonych w ustawie o pomocy społecznej.
h. Realizacja zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej.
6. Dokumenty pokontrolne:
a. Zasady dokonywania oceny podmiotu kontrolowanego, z uwzględnieniem formułowanych zaleceń pokontrolnych.
b. Przykłady zaleceń pokontrolnych.
c. Sankcje za niewykonanie zaleceń kontrolnych.
7. Informacja o wynikach kontroli.
8. Monitorowanie wykonania zaleceń pokontrolnych.
9. Dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników.
Pomoc społeczna, zdrowie