Szanowni Państwo,
Naczelna Izba Kontroli prowadzi obecnie kontrole rozliczeń VAT w samorządach. Zagadnieniem do zbadania jest m.in. kwestia centralizacji tego podatku w jednostkach samorządu terytorialnego. Głównym celem kontroli jest sprawdzenie czy jednostki prawidłowo realizują zadania związane z centralizacją. Pojawiły się już wyniki pierwszych kontroli. NIK zarzuca niestety samorządom, że wdrożenie centralizacji nie odbywało się w sposób należyty. Niejako na obronę takiego stanu rzeczy wskazano bardzo liczne wątpliwości interpretacyjne w VAT, sprzeczne orzecznictwo jak również częste zmiany zdania samego Ministerstwa Finansów, co do istotnych kwestii w tym podatku. Świadczą o tym dobitnie powołane liczby: w latach 2017–2019 (III badany kwartał) JST zaskarżyły łącznie 139 decyzji wydanych przez dyrektorów izb administracji skarbowej w zakresie VAT, z czego WSA zmieniły 99 razy (71,2%) decyzje tych organów podatkowych, przy czym średni czas trwania postępowania przed WSA wynosił nieco ponad 1000 dni (ponad 2,5 roku). Do NSA wpłynęło w tym zakresie 108 spraw, przy czym średni czas trwania postępowania wynosił już ponad 2000 dni.
NIK za nieprawidłowość uznał też brak odliczenia VAT w sytuacji gdy kwota VAT jest niska a ilość pracy niezbędnej do dokonania odliczenia znaczna.
Warto dokonać przeglądu rozliczeń VAT w jednostce czy zgodne są one z regulacjami w tym zakresie. Tematyka podatku VAT coraz częściej dotyka podmiotów z szeroko rozumianego sektora finansów publicznych. Jednostki rozbudowują zatem działy podatkowe, zatrudniane są nowe osoby nie posiadające najnowszej wiedzy z zakresu podatków. Rodzi to ryzyko błędów i odpowiedzialności osób decyzyjnych w jednostce za zobowiązania podatkowe. Z drugiej strony, jednostka może nie wykorzystywać optymalnie wszystkich możliwości np. odliczeń VAT. Rok 2020 przyniósł bardzo wiele zmian w regulacjach podatkowych a z zapowiedzi wiemy, że 2021 r. przyniesie kolejne.
- Geneza centralizacji.
- Przyjęte procedury i ich weryfikacja w jednostce.
- Sprawdzenie umów.
- Sprawdzenie dokumentowania sprzedaży.
- Obieg informacji w jednostce.
- Odliczać czy nie odliczać?
- Gospodarność a brak odliczeń.
- Interpretacja ogólna ministra finansów dotycząca czynności edukacji i opieki.
- MDR – schematy podatkowe.
- Kasy fiskalne.
- Specyficzna sprzedaż w jednostkach.
- Umowy bezgotówkowe,
- Importy usług.
- Odwrotne obciążenie / obowiązkowy split payment.
- Czynnosci szkół i przedszkoli – sprzeczne interpretacje i orzecznictwo.
- Typowe błędy.
- Rekomendacje z praktyki.
- Dyskusja.
Finanse, rachunkowość, podatki