1. Odstępstwa od przyjętych reguł realizacji projektów UE, poprzedzone wnikliwą analizą w związku z siłą wyższą jaką jest pandemia.
2. Specustawa funduszowa, która zapewnić ma płynną realizację i rozliczanie projektów w tym:
a) Ochronę beneficjentów przed negatywnymi konsekwencjami uchybień spowodowanych pandemią.
b) Dłuższe terminy na realizację projektów na wniosek beneficjenta.
c) Bardziej elastyczne postępowania administracyjne dotyczące zwrotu środków.
d) Inne ważne zmiany dla beneficjentów.
3. Informowanie Instytucji Zarządzających o problemach związanych z realizacją projektu.
4. Jakie koszty można kwalifikować i rozliczać na bieżąco, pomimo niezrealizowania założeń projektu?
5. Uproszczone zasady wyboru wykonawców w związku z pandemią:
a) Wydatki ponoszone zgodnie zasadą uczciwej konkurencji.
b) Uproszczenia i warunki realizacji zamówień publicznych.
6. Prawidłowe dokumentowanie wydatków, w tym opisywanie dokumentów finansowo-księgowych:
a) Faktury, faktury walutowe.
b) Roboty budowlane.
c) Personel projektu.
d) Promocja projektu.
e) Koszty pośrednie/ogólne.
f) Wkład niepieniężny.
7. Ewidencja księgowa projektów, wydatki kwalifikowalne m.in.:
a) Roboty budowlane, budowlano-montażowe.
b) Zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
c) Działania informacyjno-promocyjne.
d) Koszty związane z zaangażowaniem personelu.
e) Koszty pośrednie/ogólne.
f) Wkład niepieniężny.
g) Inne.
8. Podatek od towarów i usług oraz inne podatki i opłaty.
9. Pozostałe bieżące informacje.
Fundusze europejskie i pomoc publiczna