• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Projekty B+R – koncepcja, realizacja, wyzwania w Polsce i w UE

Miejsce
Internet
Termin
24 czerwca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
460 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 13 czerwca 2025 r. cena wynosi: 440 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

W ciągu ostatnich 10 lat wymagania stawiane polskim instytucjom w zakresie finansowania i realizowania projektów B+R drastycznie wzrosły. W obliczu rosnących wyzwań globalnych związanych m. in. ze zmianami klimatycznymi, kryzysem demograficznym czy cyberbezpieczeństwem, poszukiwanie innowacji stało się warunkiem koniecznym rozwoju gospodarczego i społecznego.
Realizacja powyższych wyzwań wymaga od instytucji intensywnej pracy oraz dobrej znajomości sektora nauki i  technologii. Potrzebne jest wzmocnienie działań i pozyskiwanie większych środków grantowych na arenie międzynarodowej. Aby efektywnie realizować przedsięwzięcia o charakterze badawczo-biznesowym coraz ważniejsze staje się odpowiednie dobranie metod zarządczych, członków zespołu oraz partnerów instytucjonalnych w kraju i za granicą. Jak planować, realizować i wdrażać projekty B+R? Jakie wiążą się z tym możliwości, wyzwania i bariery? Na te oraz inne pytania odpowiemy na szkoleniu.
Zajęcia prowadzone są w formie aktywizującej, z wzięciem pod uwagę różnorodnych metod dydaktycznych, takich jak: dyskusja, wymiana doświadczeń, analiza przypadków, analiza materiałów autorskich opracowanych przez trenera.
Szkolenie pomoże zdobyć wiedzę na temat tworzenia i realizacji projektów B+R, zarówno w kontekście krajowych regulacji, jak i wyzwań związanych z funduszami unijnymi. Pozwoli to lepiej planować, wdrażać i monitorować innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój regionów, wspierać lokalne przedsiębiorstwa oraz zwiększyć konkurencyjność regionów w kontekście europejskim. Szkolenie będzie prowadzone w języku polskim, ale wymagana jest znajomość języka angielskiego umożliwiająca zapoznanie się z anglojęzyczną dokumentacją projektową..

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Wzmocnienie umiejętności uczestników z zakresu planowania i realizacji projektów B+R, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów dotyczących ekosystemu nauki w Polsce i w Unii Europejskiej, a także koncepcji projektu B+R oraz wyzwań wiążących się z jego realizacją. 
• Uporządkowanie wiedzy na temat instytucji sektora nauki i technologii, a także podmiotów finansujących i realizujących projekty B+R, w Polsce i w UE.
• Poznanie sprawdzonych w instytucjach polskich i zagranicznych sposoby systemowego wspierania współpracy między biznesem i nauką, w trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej XXI. wieku.
• Zapoznanie się z zasadami finansowania projektów B+R (w kontekście krajowym i międzynarodowym) i nauczą się korzystać z baz projektowych (wyszukiwarki konkursów, przedsięwzięć, dobrych praktyk, podręczników, polityk publicznych oraz z sukcesem zrealizowanych projektów).  
• Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie:
- znał szereg podmiotów sektora B+R w Polsce i w UE, ze wskazaniem ich charakterystyk i priorytetów. 
- identyfikował podstawową dokumentację krajową i unijną w zakresie rozwoju sektora B+R i zarządzania innowacjami, ze wskazaniem tendencji krótko- i długoterminowych. 
- potrafił wskazać, czym różnią się projekty B+R od przedsięwzięć biznesowych, czyli pozbawionych komponentu badawczego. 
- znał i stosował podstawowe słownictwo związane z organizacją zarówno konsorcjum, jak i zespołu projektowego, wskażą także obowiązkowe w umowach unijnych, określone przez Komisję Europejską zasady komunikowania, upowszechniania oraz wykorzystania osiągniętych rezultatów.
- potrafił opracować instytucjonalną strategię rozwijania działań projektowych w sektorze nauki i technologii, w już istniejącej lub powołanej na ten cel strukturze.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Ekosystem nauki – podmioty B+R w Polsce i w UE:
a. Definicja ekosystemu nauki i jego głównych obszarów.
b. Podmioty B+R – podział geograficzny.
c. Podmioty B+R podział sektorowy.
d. Rodzaje działań B+R.
e. Relacje pomiędzy podmiotami sektora B+R – zarys możliwości oraz barier w rozwoju i współpracy.
2. Specyfika projektów B+R – podstawy prawne i teoretyczne oraz struktury finansowania o zasięgu krajowym i międzynarodowym:
a. Projekty B+R – zarys prawny.
b. Słownictwo projektowe – podstawowe pojęcia.
c. Finansowanie projektów o zasięgu krajowym – podmioty finansujące, harmonogramy, rodzaje projektów i finansowań.
d. Finansowanie projektów międzynarodowych – struktura programu „Horyzont Europa”.
e. Inne konkursy międzynarodowe – podstawowe źródła i możliwości. 
3. Wnioski krajowe, międzynarodowe i unijne, ze szczególnym uwzględnieniem działań B+R:
a. Rodzaje wniosków B+R.
b. Podstawowe pojęcia.
c. Co trzeba wiedzieć, by napisać wniosek o grant? Najczęstsze rubryki w formularzach.
d. Analiza potrzeb.
e. Cele, rezultaty i wskaźniki.
4. Planowanie i realizacja projektu B+R – wprowadzenie do metodyki, zestaw praktycznych rozwiązań:
a. Podstawowe słownictwo zarządcze.
b. Cykl życia projektu.
c. Wypracowanie wartości dodanej.
d. Jak wstępnie opisać własny projekt?
5. Konsorcjum, partnerstwo, organizacja zespołu:
a. Zasady budowania konsorcjum projektowego.
b. Role i zakres odpowiedzialności.
c. Jak dbać o interesariuszy?
6. Komunikowanie, upowszechnianie, wykorzystanie wyników projektu. Wprowadzenie do wytycznych Komisji Europejskiej:
a. Podstawowe pojęcia.
b. Dostępne narzędzia.
c. Jak zaplanować działania DEC w projekcie B+R?
 

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Pracownicy działów odpowiedzialnych za rozwój regionalny i innowacje - Osoby pracujące w wydziałach lub departamentach zajmujących się planowaniem rozwoju gospodarczego, innowacjami, badaniami i rozwojem, które odpowiadają za inicjowanie oraz realizowanie projektów B+R w ramach regionu.
  • Koordynatorzy i menedżerowie projektów B+R - Pracownicy odpowiedzialni za koordynowanie, wdrażanie i nadzorowanie projektów badawczo-rozwojowych w JST, w tym projekty współfinansowane ze środków krajowych i unijnych.
  • Specjaliści ds. funduszy unijnych w JST - Pracownicy urzędów gmin, powiatów i województw zajmujący się aplikowaniem o dotacje i fundusze unijne na projekty B+R, a także ich późniejszym rozliczaniem i monitoringiem.
  • Pracownicy urzędów marszałkowskich - Osoby odpowiedzialne za zarządzanie funduszami regionalnymi i programami wsparcia innowacji, technologii oraz projektów badawczo-rozwojowych realizowanych na poziomie województw.
  • Audytorzy i kontrolerzy projektów unijnych w JST- Pracownicy urzędów samorządowych, którzy zajmują się audytowaniem, kontrolowaniem zgodności realizowanych projektów z regulacjami prawa unijnego i krajowego, w tym projektów B+R.
  • Specjaliści ds. współpracy z uczelniami wyższymi i instytucjami badawczymi: i pracownicy Uczelni wyższych - Osoby z jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialne za budowanie współpracy z sektorem naukowym i badawczo-rozwojowym, a także za koordynowanie projektów innowacyjnych i badawczo-rozwojowych w regionach.
  • Kierownicy i pracownicy działów rozwoju innowacji w gminach i powiatach- Osoby odpowiedzialne za tworzenie strategii innowacyjnych i technologicznych w gminach, powiatach i województwach, a także za realizację projektów B+R mających na celu rozwój regionu
  • Pracownicy Uczelni Wyższych.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Researcher developer, menedżer i lider projektów (certyfikaty KSAP-KPRM Poziomy I i II), certyfikowany coach i mediator, członek zespołu trenerskiego Enihilo (www.enihilo.com, z siedzibą w Wiedniu); Associate Trainer brytyjskiej organizacji trenerów akademickich Vitae (The CRAC, z siedzibą w Cambridge), juror konkursu Three Minute Thesis® (2019, 2020, 2022, 2023, 2024). Autorka książki: „Projekty naukowe. Zarządzanie w praktyce” (PWN, 2020).
Ekspert Politechniki Krakowskiej ds. Doskonałości Naukowej Kadr; Koordynator Projektów Międzynarodowych w Centrum Wsparcia Projektów PK (5.2023-12.2024). Członek zespołu badawczego Université de Lorraine, wykładowca Université de Reims Champagne-Ardenne we Francji (2011-2017). specjalizuje się w projektowaniu i ewaluacji międzynarodowych programów szkoleniowych dla naukowców i menedżerów badań, analizuje też kompetencje oraz sytuację zawodową badaczy w Polsce i na świecie. Jest twórcą pierwszej szkoły trenerskiej (2016) dla pracowników sektora nauki i technologii. W 2024 roku, na mocy Ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji i decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako firma Trener Nauki uzyskała status Instytucji Certyfikującej kwalifikację „Trener akademicki”, którą zaprojektowała wraz z zespołem, na prośbę Instytutu Badań Edukacyjnych. Dr Justyna Małkuch-Świtalska specjalizuje się w strategicznym zarządzaniu karierą naukową, w tym w procesach rekrutacyjnych, bilansach kompetencji oraz aktywności naukowców w różnych gałęziach gospodarki. Przez 12 lat pełniła funkcję Prezesa Stowarzyszenia Rozwoju Karier Doktorantów i Doktorów PolDoc, którego jest założycielką. Absolwentka szkół oraz kursów trenerskich w Polsce i we Francji, ma za sobą ponad 2500 godzin zrealizowanych szkoleń. Prowadzone przez nią działania objęły kilkadziesiąt uczelni polskich oraz kilkanaście zagranicznych, o zróżnicowanych profilach badawczych i dydaktycznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Renata Bąk
koordynator ds. szkoleń
tel. 606 894 320
renata.bak@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 460 netto/os. Przy zgłoszeniach do 13 czerwca 2025 r. cena wynosi: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 19 czerwca 2025 r.