Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.
Jednostki samorządu terytorialnego otrzymują dodatkowe środki z Funduszu Pomocy na wsparcie w realizacji dodatkowych zadań oświatowych dla dzieci i uczniów z Ukrainy. Podczas proponowanego szkolenia przybliżymy praktyczne aspekty wydatkowania, ewidencjonowania, rozliczania oraz ewentualnego zwrotu tych środków. Zwrócimy również uwagę na właściwe ujmowanie uczniów z Ukrainy w SIO, z uwagi na to, że środki pozyskane na podstawie nieprawidłowych danych wykazanych w SIO podlegają obowiązkowi zwrotu.
Zdobycie wiedzy na temat rozliczenia środków z Funduszu Pomocy, finansującego kształcenie i wychowanie dzieci z Ukrainy w polskim systemie oświaty.
Uzyskanie praktycznych wskazówek w zakresie wydatkowania środków z Funduszu. Wskazanie na co można je przeznaczyć? Jak prawidłowo dokumentować wydatkowanie?
Omówienie zasad raportowania niewykorzystanych środków.
Zdobycie wskazówek dotyczących ujmowania uczniów z Ukrainy w Systemie Informacji Oświatowej.
Podstawa prawna kształcenia i finansowania uczniów z Ukrainy:
Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży, będących obywatelami Ukrainy.
Prawo oświatowe: oddziały ogólnodostępne, przygotowawcze, bezpłatna nauka j. polskiego.
Finansowanie kształcenia w szkołach dzieci z Ukrainy.
Finansowanie wychowania przedszkolnego dzieci z Ukrainy.
Finansowanie dowożenia dzieci z Ukrainy.
Koszty utworzenia oddziału przygotowawczego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji.
Koszty organizacji bezpłatnej nauki języka polskiego a wysokość subwencji oświatowej/dotacji. Zwiększenie minimalnej liczby godzin j. polskiego do 6.
Dotacje na uczniów z Ukrainy w przedszkolach i szkołach dotowanych - czy dotacje są należne, jaka jest ich wysokość? Obliczenie dotacji dla ucznia w oddziale ogólnodostępnym, przygotowawczym i z bezpłatną nauką języka polskiego.
Rachunek wydzielony dla środków z Funduszu Pomocy.
Czy tworzymy rachunki wydzielone w szkołach?
Raportowanie niewykorzystanych środków z Funduszu.
Sposoby wykazywania wydatków finansowanych z Funduszu. Wydatki bezpośrednie. Wydatki pośrednie.
Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy, pracownicy samorządowi, odpowiedzialni za oświatę, pracownicy CUW-ów, ZEAS-ów, dyrektorzy przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN napoczątku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.
Oświata