• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Finansowanie oświaty w 2025 roku – czyli rewolucja w nowym systemie finansowania samorządów. Organizacja jednostki oświatowej a finanse w 2025 r. Jak projektować i optymalizować wydatki na oświatę?

Program i karta zgłoszenia

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 października 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

W procedowanej nowelizacji ustawy o dochodach samorządów odchodzi się od dotychczasowego finansowania szkół z subwencji oświatowej. Już od 2025 roku zostanie ona zniesiona, a rozwiązania w zakresie dochodów samorządów mają pozwolić samorządom finansować oświatę (szkoły, przedszkola i placówki) bez części oświatowej subwencji ogólnej.

 Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego:

  • wyjaśnimy, jak zmieni się system finansowania oświaty,
  • pomożemy oszacować przyszłe środki otrzymywane przez samorząd na ten cel,
  • przekażemy wskazówki, pozwalające na skuteczne zarządzanie organizacją i wydatkami oświatowymi.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie proponowanych zmian w dochodach jst na 2025 rok oraz ich wpływu na finansowanie obszaru oświaty.
  • Wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania finansami oświatowymi w kontekście otrzymywanych na rok 2025 środków finansowych.
  • Przygotowanie uczestników do adaptacji zmian, przewidzianych w prawie dotyczącym finansowania oświaty.
  • Umożliwienie dokładnego oszacowania przyszłych środków i efektywnego planowanie budżetu.
  • Przygotowanie kadry: samorządowej oraz zarządzającej placówkami oświatowymi (dyrektorów szkół oraz przedszkoli), do realizacji zmian z uwzględnieniem ich wpływu na finansowanie szkoły.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie – uwarunkowania prawne.
  2.  Skąd się biorą pieniądze na utrzymanie oświaty i czy samorząd musi te pieniądze znaleźć?
  3. Szkoła, przedszkole, placówka jako pracodawca i zarazem jednostka finansów publicznych.
  4. To co było dotychczas – czyli podział, naliczanie części oświatowej subwencji ogólnej – czy to jest to samo? I czy to nadal pozostaje?
  5. Kilka danych dotyczących powiązania organizacji z wydatkami.
  6. Aspekty praktyczne i finansowe realizacji nowych zadań w obszarze oświaty.
  7. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r.
  8. Likwidacja subwencji oświatowej. Likwidacja dotacji przedszkolnej – a co w zamian?
  9. Naliczanie subwencja wg nowych zasad dla jednych, i brak takiej subwencji dla drugich- od czego to zależy?
  10. Potrzeby oświatowe a wydatki oświatowe.
  11. Informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych otrzymane do 15 października 2024 r.
  12. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
  13. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania- w tym środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
  14. Nowy mechanizm ponownego przeliczenia potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., w tym w zakresie orzeczeń.
  15. Zasady gospodarowania środkami publicznymi.
  16. Ustawa o finansach publicznych. Plan finansowy. Tworzenie projektu planu finansowego. Realizacja w ciągu roku.
  17. Klasyfikacja budżetowa.
  18. Możliwość dokonywania zmian w planie.
  19. Arkusz organizacji a wydatki szkoły.
  20. Wydatki naliczane na potrzeby oświatowe.
  21. Jakie dane wpływają na wysokość środków i jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd?
  22. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem, wpływającym na optymalizację finansów.
  23. Polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół, w tym wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia szkoły i jednostki samorządu terytorialnego. Jak umiejętnie wykorzystywać godziny ponadwymiarowe do optymalizacji wydatków ponoszonych na oświatę.
  24. Świetlica szkolna – jak planować i jak w tym planowaniu wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
  25. Wydatki i dochody na prowadzenie niektórych oddziałów, w tym m. in. oddział integracyjny, sportowy, dwujęzyczny.
  26. Podział na grupy.
  27. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  28. Dlaczego prawidłowość i aktualność danych wprowadzonych do SIO są tak ważne? Wpływ danych wykazanych w SIO na wysokość potrzeb oświatowych.
  29. Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji w tych samorządach, które ją otrzymają?
  30. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Wójtowie, burmistrzowie, starostowie, skarbnicy jst,
  • pracownicy samorządowi w gminach i powiatach, odpowiedzialni za finanse i organizację oświaty,
  • pracownicy CUW-ów/ZEAS-ów,
  • dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, zespołów szkolno-przedszkolnych, zespołów szkół oraz dyrektorzy pozostałych placówek opiekuńczo-wychowawczych systemu oświaty.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych, dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 października 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 6 listopada 2024 r.