• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Bieżąca rejestracja urodzenia, małżeństwa i zgonu z uwzględnieniem zdarzeń powstałych za granicą

Miejsce
Internet
Termin
23 stycznia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 9 stycznia 2025 r. cena wynosi 409 zł netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Na proponowanym szkoleniu wskażemy praktyczne zastosowanie przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego w kontekście bieżącej rejestracji urodzenia, małżeństwa i zgonu. Omówimy zakres czynności, co do których z mocy ustawy zobowiązany jest kierownik lub zastępca kierownika USC, z uwzględnieniem zmian obowiązujących od dnia 1 stycznia 2024 r. Przedstawiane zagadnienia prawne poparte zostaną licznymi kazusami – przypadkami, a zdobyta w ten sposób wiedza będzie mogła zostać wykorzystana w prowadzonych przez uczestników szkolenia czynnościach. Bieżącą rejestrację urodzenia, małżeństwa i zgonu omówimy w oparciu o procedurę postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem przepisów m.in.: prawa rodzinnego, cywilnego, ubezpieczeń społecznych, a także przytoczymy jako przykład, stanowiska i wyjaśnienia organu nadzoru Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wskazanie, jakie czynności, w jakiej kolejności oraz względem jakich podmiotów należy podjąć, aby zarejestrować zdarzenie (urodzenie/małżeństwo/zgon), które miało miejsce na terytorium RP.
  • Omówienie wpływu na stan cywilny zdarzeń (urodzenie, zgon, zawarcie małżeństwa), które miały miejsce za granicą.
  • Wskazanie czynności, których dokonuje kierownik USC w odniesieniu do sporządzonych aktów stanu cywilnego.
  • Usystematyzowanie wiadomości dotyczących praktycznego zastosowania obowiązujących przepisów z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
  • Zapoznanie się z licznymi przykładami i kazusami z obszaru tematyki szkolenia oraz otrzymanie wzorów, sporządzanych przez kierownika USC pism.
zwiń
rozwiń
Program

I. Bieżąca rejestracja urodzenia:

  1. Jakich ustaleń i czynności wymaga rejestracja urodzenia dziecka za pośrednictwem e-PUAP? Czy taki wniosek może zawierać błędy? Jeżeli tak, to czy i w jakim zakresie prowadzimy postępowanie wyjaśniające?
  2. Jakie dane zawiera karta urodzenia dziecka sporządzona przez szpital? Forma oraz sposób przesyłania do USC. Czy taka karta może zawierać błędy? Jak wygląda karta w przypadku bliźniąt?
  3. Kto i na jakiej podstawie może zgłosić urodzenie dziecka?
  4. Jak ustalić pochodzenie dziecka?
  5. Na jakiej podstawie przyjmujemy oświadczenie o uznaniu dziecka poczętego, nienarodzonego?
  6. Jak wygląda procedura przyjęcia oświadczenia o uznaniu ojcostwa?
  7. Czy można przyjąć oświadczenie o uznaniu ojcostwa przed kierownikiem, który nie jest właściwy do sporządzenia aktu urodzenia dziecka?
  8. Czy można przyjąć oświadczenie od niepełnoletniej matki w zakresie potwierdzenia oświadczenia o uznaniu ojcostwa przez ojca? W jakim trybie można dokonać uznania dziecka przez niepełnoletniego rodzica? Czy może tego dokonać kierownik USC?
  9. Czy możemy przyjąć oświadczenie o uznaniu ojcostwa od ojca, przebywającego w zakładzie karnym, który oświadcza, iż złożył wniosek do sądu o uznanie ojcostwa?
  10. Czy po upływie terminu do zgłoszenia urodzenia, informujemy o sporządzeniu aktu urodzenia dziecka? Jeżeli tak, to co może zawierać treść ewentualnego pisma?
  11. Jak sporządzić nowy akt urodzenia dziecka po zaprzeczeniu domniemania ojcostwa przez sąd? Czy przed jego sporządzeniem można przyjąć oświadczenie o uznaniu ojcostwa? Czy w tym przypadku następuje nadanie nowego nr PESEL oraz zameldowanie dziecka?
  12. Czy w przypadku zaprzeczenia domniemania ojcostwa przez sąd bez orzeczenia w sprawie sporządzenia nowego aktu, należy poinformować matkę dziecka o jej prawie do wskazania imienia ojca w zakresie danych kryjących?
  13. Jak ustalić nazwisko dziecka w przypadku orzeczenia sądu o bezskuteczności uznania dziecka przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

 II. Bieżąca rejestracja zawarcia związku małżeńskiego:

  1. Co jest podstawą przyjęcia zapewnień do zawarcia związku małżeńskiego?
  2. Czy nupturienci zawsze jednocześnie muszą złożyć oświadczenia o braku przeciwskazań do zawarcia związku małżeńskiego?
  3. Czy nupturienci mogą złożyć zapewnienie przed polskim konsulem, a następnie wskazać urząd, w którym chcą zawrzeć związek małżeński? Czy oprócz opłat konsularnych obowiązani są jeszcze do dokonania opłaty skarbowej za sporządzenie aktu małżeństwa na terenie RP? Jak sporządzić protokół przyjęcia oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego na podstawie zapewnień przesłanych przez konsula?
  4. Jak przeprowadzić procedurę przyjęcia zapewnień i zawarcia związku małżeńskiego przez osobę, która przebywa w zakładzie karnym lub ze względu na stan zdrowia nie może złożyć swojego oświadczenia w siedzibie USC? Czy osoba ta zobowiązana jest do dokonania dodatkowych opłat?
  5. Jakie dokumenty mają złożyć cudzoziemcy, którzy chcą zawrzeć związek małżeński na terenie RP?
  6. Czy zaświadczenie do ślubu konkordatowego można wydać nupturientom, którzy są cudzoziemcami?
  7. Jakie dokumenty winni złożyć cudzoziemcy do zawarcia związku małżeńskiego na terenie RP?
  8. Czy w przypadku przyjęcia zapewnień i oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego od cudzoziemców, którzy nie posługują się językiem polskim, to na kierowniku USC ciąży obowiązek zapewnienia tłumacza?
  9. Jak przyjąć oświadczenie od nupturienta, który nie potrafi mówić, ale potrafi się podpisać?
  10. Czy możliwe jest zarejestrowanie małżeństwa w przypadku przekroczenia przez duchownego terminu do przedłożenia dokumentów dot. ślubu wyznaniowego?

III. Bieżąca rejestracja zgonu:

  1. Jakie dokumenty są podstawą do zgłoszenia zgonu?
  2. Czy kierownik jest umocowany do prowadzenia postępowania w zakresie uzupełnienia bądź sprostowania karty zgonu?
  3. Jak obecnie wygląda przekazywanie danych statystycznych dot. zarejestrowanego zgonu?
  4. Jakie zmiany w treści karty zgonu wprowadzono z dniem 1 stycznia 2024 r.?
  5. Czy ratownik medyczny może podpisać kartę zgonu?
  6. Czy karta zgonu może zawierać jednocześnie datę i miejsce zgonu oraz datę i miejsce znalezienia zwłok?
  7. Jakich czynności należy dokonać po zarejestrowaniu zgonu? Jak postąpić w sytuacji, gdy zauważymy, że w rejestrze PESEL nie został zarejestrowany zgon osoby?
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i pracownicy USC, na co dzień zajmujący się problematyką wydawania odpisów aktów stanu cywilnego oraz czynnościami z zakresu prostowania i uzupełnienia aktów stanu cywilnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, od 2014 r. z-ca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Od ponad 20 lat zajmuje się tematyką postępowań administracyjnych - najpierw jako specjalista w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w zakresie przyznawania prawa do świadczeń krótkoterminowych w trakcie choroby i macierzyństwa i świadczeń rodzinnych, następnie w zakresie ustalania prawa do świadczeń rodzinnych w Urzędzie Miejskim. Od  2022 r. swoją wiedzę przekazuje na szkoleniach adresowanych do urzędników stanu cywilnego na terenie kraju. Absolwentka kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Anna Szumkowska
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 9 stycznia 2025 r. cena wynosi 409 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 20 stycznia 2025 r.