1. Jak rozumiana jest dyskryminacja, a jak mobbing (wg Hanza Leymanna), a jak rozumieją go pracownicy? Co nie jest mobbingiem?
2. Zjawisko mobbingu w organizacji:
a. pojęcie mobbingu i dyskryminacji,
b. społeczne, indywidualne organizacyjne przyczyny mobbingu.
3. Wykładnia prawna:
a. Kodeks Pracy: mobbing i dyskryminacja,
b. mobbing w oparciu o dane z orzecznictwa sądowego, statystyki, procesy sądowe.
4. Kierunki mobbingu. Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu:
a. mobber – cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu,
b. ofiara – cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu,
c. zachowania wskazujące na istnienie zjawiska.
5. Diagnozowanie konfliktów zwykłych i mobbingowych. Czynniki sprzyjające pojawieniu się mobbingu.
6. Psychofizyczne i społeczne konsekwencje dyskryminacji i mobbingu.
7. Mobbing, a narady, realizacja zadań, projektów i rozmowy oceniające.
8. Jak przeciwdziałać i jak umiejętnie reagować gdy zachodzi mobbing?
9. „Moda na mobbing” – czy bardzo wymagający, surowy i konsekwentny szef oznacza, że to już mobbing?
10. Krajowe Stowarzyszenie Antymobbingowe – praktyczne porady i z życia wzięte.
Kadry, prawo pracy, płace