I dzień: Prawa i obowiązki ucznia w statucie szkoły.
1. Omówienie zakresu delegacji prawnej do określenia w statucie praw i obowiązków ucznia.
2. Hierarchia źródeł praw i obowiązków ucznia a zapisy w statucie – ćwiczenie:
• różnica pomiędzy zadaniami i celami szkoły i procesu dydaktyczno-wychowawczego a prawami ucznia określonymi w jej statucie,
• różnica pomiędzy uprawnieniami ucznia wynikającymi z organizacji pracy szkoły a jego prawami wynikającymi ze statutu szkoły,
• związek praw ucznia, w tym prawa do informacji o procesie dydaktyczno-wychowawczym z zadaniami samorządu uczniowskiego i innymi obszarami statutu, takimi jak dostęp do biblioteki, prawo do wsparcia w przypadku potrzeb o charakterze edukacyjnym, opiekuńczo-wychowawczym i socjalnym,
• związek obowiązków ucznia z kryteriami oceny zachowania.
3. Sposób zapisania praw i obowiązków ucznia w wymiarze możliwości ich egzekwowania – tryb egzekwowania poszczególnych praw i obowiązków.
4. Orzeczenia sądowe/rozstrzygnięcia nadzoru pedagogicznego przypadków naruszających prawa uczniów – nie powielajmy błędnych zapisów w statutach.
5. Analiza opisania obowiązków ucznia pod względem ich egzekwowalności:
• właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych,
• usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie,
• przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju – w przypadku, o którym mowa w art. 100 ustawy,
• przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
• właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
6. Nagrody i kary stosowane wobec uczniów - zakres możliwych rozwiązań w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Wychowawcza funkcja kar i nagród stosowanych w szkole w zapisach statutu. Kara nie może naruszać praw ucznia.
7. Przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły. Zapis w statucie szkoły nie może naruszać praw ucznia.
8. Tryb składania skarg i ich rozpatrzenia w przypadku naruszenia praw ucznia. Z czego wynika obowiązek takich zapisów?
9. Omówienie orzecznictwa i stanowisk nadzoru pedagogicznego z zakresu stosowania praw i obowiązków uczniów w szkole.
10. Przykłady dobrych praktyk w omawianym zakresie.
II dzień: Wewnątrzszkolny system oceniania w statucie szkoły.
1. Hierarchia źródeł prawa systemu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w polskim systemie oświaty. Praktyczne zastosowanie celów oceniania wskazanych w przepisach prawa oświatowego.
2. Zakres delegacji prawnej do określenia w statucie szkoły szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. Czego w statucie nie regulujemy?
3. Prawidłowe definiowanie kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych.
4. Spójność kryteriów oceny zachowania z obowiązkami ucznia. Mierzalny sposób formułowania kryteriów.
5. Prawidłowe formułowanie wymagań edukacyjnych i obowiązek ich dostosowania do indywidualnych rozpoznanych potrzeb uczniów – praktyczne wskazówki.
6. Tryb, formy i zasady oceniania bieżącego – ich związek z prawami ucznia.
7. Prawidłowe stosowanie prawa ucznia do podwyższenia oceny przewidywanej.
8. Prawidłowe stosowanie zasady jawności ocen, dostępu uczniów i rodziców do ocenionych prac klasowych oraz prawa do uzasadnienia oceny.
9. Prawidłowe stosowanie ochrony informacji o ocenach ucznia. Jak pogodzić jawność ocen z ich ochroną.
10. Prawidłowa realizacja prawa rodziców do informowania ich o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach - to nie to samo, co jawność oceny.
11. Omówienie orzecznictwa i stanowisk nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących oceniania wewnątrzszkolnego.
12. Przykłady dobrych praktyk w omawianym zakresie.
III dzień: Wspieranie ucznia w rozwoju w statucie szkoły.
1. Rozpoznawanie potencjału rozwojowego uczniów i potrzeb umożliwiających im pełne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego zadaniem każdej szkoły i każdego nauczyciela.
2. Tryb rozpoznawania potencjału rozwojowego i potrzeb uczniów oraz ustalania zakresu wsparcia organizowanego przez szkołę w statucie szkoły.
3. Opis zasad wsparcia uczniów w szkole w 7 formach w statucie szkoły:
• objecie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
• objęcie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niepełnosprawność,
• objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
• umożliwianie uczniom rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,
• organizacja nauki języka polskiego dla uczniów, którzy wychowywali się i uczyli poza granicami polski,
• organizacja form wsparcia materialnego uczniów,
• organizacja opieki medycznej nad uczniami.
4. Udział rodziców w działaniach wspierających uczniów na terenie szkoły.
5. Współdziałanie szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami pomagającymi dzieciom i rodzinie.
6. Zakres współdziałania szkoły z policją, sądem rodzinnym, ośrodkiem pomocy społecznej.
7. Omówienie orzecznictwa i stanowisk nadzoru pedagogicznego w sprawach wymagających wsparcia ucznia na terenie szkoły.
8. Przykłady dobrych praktyk w omawianym zakresie.
Oświata