forum

 

Szanowni Państwo,

Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza Państwa do udziału w kolejnym spotkaniu Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych. Spotkanie odbędzie się online 14 maja 2025 r. w godzinach 9.30 – 13.30.

Tematem spotkania będzie: Skuteczny audyt dostępności – narzędzia, checklisty i raportowanie.

  • Program spotkania tym razem będzie się koncentrował na skutecznym przeprowadzaniu audytów dostępności, wykorzystaniu odpowiednich narzędzi oraz tworzeniu rzetelnych raportów z audytów. Uczestnicy zapoznają się z metodologią audytów dostępności, ucząc się jak korzystać z checklist, analizować zebrane wyniki oraz przygotować dokumentację, która pomoże w identyfikacji oraz eliminacji barier. Spotkanie ma na celu dostarczenie praktycznych umiejętności, potrzebnych do przeprowadzania kompleksowych audytów dostępności w różnych przestrzeniach.
  • Spotkanie ma na celu zapoznanie uczestników z kluczowymi aspektami skutecznego przeprowadzania audytów dostępności, z wykorzystaniem narzędzi, checklist oraz metod raportowania wyników. Uczestnicy nauczą się, jak identyfikować bariery dostępności w przestrzeniach publicznych, cyfrowych i organizacyjnych, oraz jak przeprowadzać dokładne i rzetelne audyty, które pozwolą na eliminację tych przeszkód. Spotkanie pomoże koordynatorom dostępności w uzyskaniu wiedzy na temat najlepszych praktyk audytowych, co pozwoli im na efektywne wdrażanie obowiązków związanych z dostępnością w swoich organizacjach. Dodatkowo uczestnicy poznają metody tworzenia raportów z audytów, które będą zawierały rekomendacje i plan działań naprawczych, zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa.

Ekspertem prowadzącym spotkanie będzie: Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m. in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Uczestnicy będą mieli możliwość przedstawienia kwestii problemowych, wymiany doświadczeń, zarówno z ekspertem, prowadzącym spotkanie, jak i członkami Forum. Liczymy na Państwa aktywne uczestnictwo!

Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działające przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zawiązało swoją działalność podczas inauguracyjnego spotkania, które odbyło się 12 lutego 2021 r. Ideą powołania Forum było stworzenie platformy współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line, konferencjach, kongresach czy sesjach wyjazdowych. Jest to pierwsze forum działające przy Fundacji, które od początku działalności realizuje spotkania Forum w formule on- line.

Inspiracją do utworzenia Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych są, działające przy Ośrodkach FRDL od wielu lat, liczne fora. Fora te stanowią opiniotwórcze grupy samorządowe oparte na wspólnocie interesów zawodowych. Obecnie przy FRDL działa 80 forów samorządowych, które zrzeszają blisko 4 000 przedstawicieli z ponad 40 środowisk samorządowych.

Fora samorządowe to autorski pomysł FRDL, szczególna forma pracy, integrująca środowiska samorządowe wokół codziennych wyzwań i problemów oraz propagująca dobre praktyki. Branżowe fora samorządowe są jednym z kluczowych elementów kształcenia ustawicznego kadr samorządowych i pracowników jednostek podległych. Fora przede wszystkim służą budowaniu wzajemnego wsparcia merytorycznego, poszerzaniu wiedzy, doskonaleniu warsztatu wykonywanego zawodu oraz prowadzenia konstruktywnego dialogu. Fora to platforma wymiany wiedzy i doświadczeń oraz możliwość zawodowej konsultacji.

Fora prowadzą także działalność interwencyjną na rzecz swoich członków i świadczą pomoc w rozwiązywaniu problemów, pojawiających się podczas wykonywania obowiązków służbowych w związku z pełnionymi funkcjami i zajmowanymi stanowiskami, dlatego cieszą się one stale rosnącym zainteresowaniem wśród pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających form pogłębienia wiedzy zarówno tej merytorycznej, jak i praktycznych sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się w bieżącej pracy jednostek.

Głównym celem działania Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych jest systematyczna działalność konsultacyjna i doradcza realizowana poprzez spotkania on- line i konsultacje z ekspertami, podnoszenie umiejętności i poszerzanie wiedzy członków Forum, rozwiązywanie kwestii problemowych, możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Forum.

Spotkania w ramach forum są realizowane w formule on-line. Formuła ta pozwoli Państwu zapoznać się z tematem prezentowanym na żywo przez eksperta, zadać mu pytanie i porozmawiać z innymi uczestnikami spotkania. Będą Państwo widzieli i słyszeli trenera oraz wyświetlane przez niego materiały, prezentacje, filmy instruktażowe, dokumenty. Platforma, na której będzie odbywać się webinarium, jest dostępna bezpośrednio przez przeglądarkę internetową, np. Google Chrome. Potrzebny jest komputer z dostępem do Internetu. Przydatne mogą być również słuchawki z mikrofonem, jeżeli chcieliby Państwo zabierać głos. Do Państwa dyspozycji będzie również czat na którym przez cały czas spotkania będziecie Państwo mogli zadawać pytania i wymieniać się doświadczeniami z uczestnikami spotkania. Kamera w komputerze nie jest konieczna (tak jak w przypadku szkoleń, organizowanych przez FRDL). Po przesłaniu zgłoszenia otrzymają Państwo na wskazany adres e-mail unikalny link do webinarium (wirtualnej sali). Wystarczy kliknąć w ten link w konkretnym terminie i godzinie, w której planowane jest rozpoczęcie spotkania.

Spotkanie odbędzie się na platformie zoom meeting. Poniżej prezentujemy szczegółowy program. Prosimy o potwierdzenie obecności do dnia 12 maja 2025 r. poprzez przesłanie informacji na skrzynkę koordynatora z danego województwa: rafal.kordas@frdl.org.pl lub maila Forum Koordynatorów forumkoordynatorow@frdl.org.pl

Zgłoszonym uczestnikom, w wiadomości zwrotnej, prześlemy w dniu 13 maja 2025 r. link do webinarium.

Serdecznie zapraszamy do udziału!

Katarzyna Marciniak – Mordel

Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

im. Jerzego Regulskiego w Łodzi

Magdalena Kubik-Szczerba

Zastępca Dyrektora ośrodka regionalnego

Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

im. Jerzego Regulskiego w Rzeszowie

Spotkanie Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP

14 maja 2025 r.

09.00 – 09.30 Możliwość testowania połączenia.

09.30 – 09.40 Rozpoczęcie majowego Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP Katarzyna Marciniak- Mordel, Magdalena Kubik- Szczerba, Koordynatorki Forum.

09.40 – 13.30 SKUTECZNY AUDYT DOSTĘPNOŚCI – NARZĘDZIA, CHECKLISTY I RAPORTOWANIE.

Przedmiot Forum:

Program spotkania tym razem koncentruje się na skutecznym przeprowadzaniu audytów dostępności, wykorzystaniu odpowiednich narzędzi oraz tworzeniu rzetelnych raportów z audytów. Uczestnicy zapoznają się z metodologią audytów dostępności, ucząc się jak korzystać z checklist, analizować wyniki oraz przygotować dokumentację, która pomoże w identyfikacji oraz eliminacji barier. Spotkanie ma na celu dostarczenie praktycznych umiejętności potrzebnych do przeprowadzania kompleksowych audytów dostępności w różnych przestrzeniach.

Cele spotkania:

  • Zdobycie wiedzy na temat narzędzi i checklist używanych w audytach dostępności.
  • Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia szczegółowych raportów z audytów dostępności.
  • Poznanie najlepszych praktyk audytowych, które zapewnią zgodność z przepisami prawa dotyczącymi dostępności.

Korzyści z uczestnictwa w spotkaniu:

  • Zwiększenie efektywności audytów dostępności dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i checklist.
  • Umiejętność przygotowywania precyzyjnych raportów z audytów, które wspierają procesy decyzyjne.
  • Lepsze przygotowanie do zarządzania dostępnością w organizacjach zgodnie z obowiązującymi normami.

 Uczestnicy dzięki udziałowi w zajęciach dowiedzą się m.in. o:

  • Metodologii audytu dostępności – jak prawidłowo przeprowadzać audyt dostępności w różnych przestrzeniach i dla różnych grup użytkowników.
  • Pracy z narzędziami i checklistami audytowymi – jak wykorzystać dostępne narzędzia, aplikacje i checklisty do identyfikowania barier w dostępności.
  • Analizie przestrzeni pod kątem dostępności –będą potrafili oceniać fizyczne i cyfrowe środowisko pracy, aby wykryć ewentualne problemy w dostępie do usług i przestrzeni.
  • Sposobach tworzenia raportów audytowych – jak prawidłowo dokumentować wyniki audytu, przedstawiając je w formie zrozumiałej dla decydentów, z jasno określonymi rekomendacjami i planem działań naprawczych.
  • Zastosowaniu najlepszych praktyk w zakresie dostępności – jak wdrażać rozwiązania zgodne z normami prawnymi i międzynarodowymi standardami dostępności, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

Wprowadzenie do audytu dostępności:

  • Definicja audytu dostępności i jego znaczenie w procesie zapewniania zgodności z przepisami prawa.
  • Przegląd podstawowych narzędzi i metod, wykorzystywanych w audytach dostępności.

Narzędzia i checklisty do audytów dostępności:

  • Prezentacja popularnych narzędzi i checklist, wykorzystywanych w audytach np. aplikacje, formularze, standardy branżowe.
  • Jak dostosować checklisty do specyfiki organizacji i przestrzeni?

Przeprowadzanie audytu dostępności w praktyce:

  • Ćwiczenia praktyczne: analiza przykładowych audytów dostępności.
  • Rozpoznawanie barier i ocenianie zgodności z przepisami.

Raportowanie wyników audytu i rekomendacje:

  • Tworzenie raportów audytowych: jak zebrać dane? co uwzględnić? jak formułować rekomendacje?
  • Przykłady dobrych praktyk w raportowaniu wyników audytów dostępności.

Podsumowanie i pytania:

  • Omówienie najważniejszych narzędzi i technik audytowych.

Odpowiedzi na pytania uczestników, dzielenie się doświadczeniami.

Prowadząca Forum: Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia I doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna I współautorka standardów dostępności I publikacji m.in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

11.40- – 11.55  Przerwa kawowa.